اهمال کاری و راه های مقابله با آن

اهمال کاری و راه های  مقابله با آن

اهمال کاری و راه های مقابله با آن

آیا تا به حال برای شما این موضوع پیش آمده که قرار باشد کاری را شروع کنید  ولی به بهانه های مختلف از انجام آن خودداری کنید؟.  در اين مقاله نكاتي درباره اهمال کاری  و راه كارهاي مقابله با آن بيان شده است که امیدوارم خواندن این مطالب برای شما مفید باشد .

 اهمال کاری ، به تعویق انداختن کارها  و يا “بيماري از شنبه” موضوعي است كه معمولاً همه ما كم و بيش به شكل هاي مختلف آن را تجربه كرديم و خاطرات ناخوشايندی از نتايج آن هم داريم. اما با اين وجود اين موقعيت براي اكثر ما اغلب تكرار ميشود .  در اين مقاله سعي شده تا نكات كاربردي عنوان شود تا براي غلبه بر اين مسئله استفاده كنيم .

اهمال کاری  به معناي به تعويق انداختن كارها است . يعني همان مثل كار امروز را به فردا موكول كردن . گاهي ما كارها را به تعويق مي اندازيم كه فرصتي براي برنامه ريزي بهتر داشته باشيم . مثلاً می خواهیم ماشین بخریم ولی کمی صبر می کنیم تا بررسی بییشتری در این زمینه انجام دهیم . ( البته درجامعه ما معمولاً صبر کردن در این موارد  به دلیل متورم شدن  قیمت ها می تواند  در نهایت منجر به صرف نظر کردن شود).   اما در اهمال کاری  ما برنامه ريزي انجام نمي دهيم و اگر هم برنامه ريزی  مي كنيم آن را اجرايي نمي كنيم . مشكل اهمال كاري اين است كه با وجود اين كه مي دانيم بايد كاري را انجام دهيم ولي مدام‌ آن را به تاخير مي اندازيم .

چه چيزي جلوي شما را مي گيرد؟

 سيستم عامل پيش فرض تنبل :

يكي از معمول ترين رفتارهايي كه ما به عنوان انسان داريم اين است كه معمولاً‌ از انجام كارهايي كه احساس كنيم براي ما سخت است و يا  احساس خوبي نسبت به آن نداريم خودداري مي كنيم.

دلیل این موضوع این است که ما معمولاً دنبال منفعت سريع و فوري هستيم. يكي از بهترين مثالها در اين زمينه ورزش كردن هست .با اين كه همه مي دانيم ورزش كردن براي سلامتي ما لازم و مفيد هست اما كمتر كسي هست كه خيلي خودآگاه و خود جوش برنامه منظمي براي ورزش كردن داشته باشد. يا اينكه  مثلا به جاي اين كه  با تماس تلفني پيگير يك كار مهم باشيم، تنبلی کرده و  خود را سرگرم چك كردن ويديوهاي اينستاگرام و تلگرام  مي كنيم و …

اهمال کاری و راه های مقابله با آن

سه دليل براي اهمال کاری و تنبلي :

1- اضطراب: يكي از مهمترين دلايل اهمال کاری  داشتن نگراني از اين موضوع است كه با  انجام دادن يك كار عزت نفس و خودباوري ما آسيب ببيند. مثلاً  فرض كنيد قرار هست  از رئيس خود درخواست كنيد تا در موضوعي به شما كمك كند اما نگران هستيد كه مبادا رئيس شما با درخواستتان مخالفت كند و  اين مخالفت براي شما به معني ضعيف بودن و ناتوانی شما تلقي مي شود و شما براي دوري از اين احساس منفي از انجام اين كار طفره مي رويد .

يا مثلا  فرض كنيد قرار هست مقاله اي بنويسيد و مدام آن را به تعويق  مي اندازيد به اين دليل كه تصور مي كنيد كه مقاله شما خيلي خواندنی و با ارزش نیست. اجتناب و دوری کردن از انجام يك كار  به شما كمك مي كند تا موقتاً  و به صورت كوتاه مدت اضطراب و  عواقبي را كه از آن ها ترس و واهمه داشتيد از شما دور شود اما اين پيامدها در واقعيت از بين نمي روند و در نهايت مشکلات ناشی از به تعویق انداختن کارها  به سراغ شما مي آيند.

2- كم تحملي :

به معني اين است كه شما تصوري از خود داريد مبني بر اينكه نمي توانيد سختي، مشكل، ناراحتي، بدشانسي و … را تحمل كنيد. بنابراين از انجام هر كاري كه براي شما ناخوشايند باشد اجتناب مي كنيد و يا به محض شروع كاري صحنه را ترك مي كنيد . مثلاً با اينكه مي دانيد براي متناسب شدن اندام خود بايد ورزش كنيد  اما  به دليل  اينكه ورزش كردن را كاري سخت و طاقت فرسا مي بينيد و  تحمل آن را نداريد به همين خاطر ترجيه ميدهيد كه با همين فرم بدن خود كنار بياييد و بي خيال ورزش كردن  مي شويد .  

3- عصيان و تمرد :

سر پيچي كردن روشي براي نشان دادن عصبانيت خود نسبت به ديگران است كه از طريق به تعويق انداختن كارهاي مهم و  ضروري  انجام مي شود . در حقيقت  شما با اين عمل مي خواهيد از كسي كه به مدام به شما امر و نهي و بكن نكن مي كند انتقام بگيريد . مثلاً اگر رئيستان از شما بخواهد تا كار بيشتري براي او انجام دهيد و شما رفتار او را نپسنديد و احساس كنيد  جايگاه شما را خدشه دار كرده عصباني مي شويد و  براي مقابله به مثل با او كيفيت كار خود را كم مي كنيد و كارها را سروقت انجام نمي دهيد و در ادامه اين لج و لج بازي  در قالب يك مقابله  بازنده بازنده ادامه پيدا مي كند .

افراد اهمال كار در فعاليت هاي مختلفي دچار مسئله هستند از موضوعاتي مانند دستيابي به اهداف ،‌تغيير شغل ،‌شيوه زندگي و … تا موضوعاتي مانند پرداخت قبض ، تعمير ماشين ،‌انجام كارهاي روزمره و …

وجه مشترك اهمال کاری :

اگر شما فردی اهمال کار هستید خوب است بدانید که افراد اهمال كار در يك خصوصيت مشترك هستند و آن يك مشكل عاطفي مشخص است كه باعث مي شود احساس خوبي نسبت به انجام يك كار نداشته باشید و به  همين اين دليل طفره رفتن از انجام يك كار باعث مي شود آن مشكل را تجربه نكنید . براي رها شدن از اين مشكل بايد شرايطي را كه از آن دوري مي كنيد روبرو شويد و افكار و عقايدي را كه باعث اهمال کاری  شما مي شوند شناسايي كنيد .

مقابله با اهمال کاری

براي مقابله با اهمال کاری  بايد اول ببينيم چه ناراحتي عاطفي در انجام كارها وجود دارد كه باعث بروز اهمال کاری  مي شود و  در مرحله بعدي ، جنبه هاي ديگر  مشكلات را حل كنيم .

بيشترين مشكلاتي كه منجر به اهمال کاری  مي شود تصورات نادرستي است كه افراد درگير آن هستند و اين تصورات منفي باعث مي شود تا كارها به تعويق انداخته شود. براي برطرف كردن اين تصورات منفي و ناراحتي هاي عاطفي از اقدامات زير مي توانيد استفاده كنيد .

1- طرز فکر و نگرش خود را تغییر دهیم

ما باید متوجه باشيم كه اين وقايع و اتفاقات نيستند كه باعث ايجاد ناراحتي و كم تحملي در ما مي شوند بلكه معمولاً چیزی که مانع مابرای انجام به موقع کارها می شود فقط  نوع برداشت ها و نگرشهاي ما به وقايع است که در نهایت  باعث ايجاد احساسات منفي  و اهمال کاری  مي شود .

2- تغيير دادن كانون تمركز و توجه  :

 نكته مهمي كه در اينجا بايد مورد اشاره قرار داد اين است كه برخي افراد، زمان شروع به كار روي سختي هاي انجام كار تمركز و توجه مي كنند و اين تصويرسازي منفي باعث به تعويق انداختن كار و اهمال کاری  مي شود  در حاليكه  مي توان در اين موقعيتها توجه  خود را بر  زمان دريافت نتيجه  و خوشحالي ناشي از پايان كار متمركز كرد  و از اين طريق  با از بين بردن احساسات منفي، انگيزه و قدرت بيشتري براي شروع كارها ايجاد كرد . 

3-از اقدامات كوچك آغاز كنيد :

براي برطرف كردن اهمال کاری  مي توان در ابتدا از كارهاي ساده و روزمره اي كه پيش از اين به تعويق مي انداختيد شروع كنيد مثلاً پرداخت قبضها ، تعمير وسايل ، پيگيري كارهاي منزل و هر اقدامی که انجام دادن آن فشار کمتری به شما وارد می کند .  زماني كه چند كار ساده را به خوبي انجام داديد به خودتان ثابت مي كنيد كه مي توانيد با وجود داشتن احساس بد كارهايي كه لازم است را انجام دهيد .

4- از نيروي تصور و عبارتهاي تاكيدي استفاده كنيد .

براي اينكه هنگام انجام كارها بتوانيد عملكرد بهتري داشته باشيد مي توانيد از  تكنيك هاي تصور كردن استفاده كنيد يعني  روزانه چندين بار خودتان را درحالي تصور كنيد كه با وجود احساس ناراحتي و عصبانيت موفق به انجام فعاليت مورد نظر شده ايد. اين تكنيك به شما كمك مي كند تا از وجود احساسات منفي هنگام انجام كارها كم كنيد .   همچنين مي توانيد از عبارت هاي تاكيدي براي ايجاد آمادگي بيشتر براي انجام كارهاي ناخوشايند استفاده كنيد.  مثلاً به جاي اينكه با خود بگوييد من اين كار را دوست ندارم و نمي توانم انجام دهم  با خودتان بگوييد «من اين كار را دوست ندارم ( ناراحتي عاطفي)، ولي مي توانم آن را تحمل كنم و  اين كار را ا نجام خواهم داد ». از اين طريق مي توانيد ياد بگيريد كه احساسات و موقعيت هاي ناخوشايند را تحمل كنيد .

اين نكته مهم را به ياد داشته باشيد كه براي رفع اهمال کاری   عمل كردن و انجام دادن كارها مهمتر از اشتياق داشتن براي انجام آنها است .

5- براي خود پاداش و تنبيه در نظر بگيريد 

يكي ديگر از راه هاي  رفع اهمال کاری  اين است كه وقتي توانستيم بر انجام ندادن يك كار غلبه كنيم حتماً براي خودمان را تشويق كنيم و به صورتي از خودمان تقدير كنيم مثل خوردن غذاي مورد علاقه و يا انجام يك تفريح دلخواه  و از طرف ديگر  زماني كه در انجام كاري تعلل كرديم  از اين موضوع بي تفاوت نگذريم و خودمان را موظف كنيم كه براي جبران آن كاري انجام دهيم. مثلاً تعداد بيشتري از كارهاي خانه را انجام دهيم.

نتيجه گيري

در اين مقاله به تعريف اهمال كاري پرداخته شد و بعد از بررسي علل وعوامل آن راهكارهايي مورد اشاره قرار گرفت تا براي برطرف كردن اهمال کاری  مورد استفاده قرار گيرد.

براي برطرف كردن اهمال کاری  نياز به اين داريم كه در وهله اول افكار و عقايد بيهوده و نادرستي را كه مانع از انجام به موقع كارها مي شوند را شناسايي كنيم . با ايجاد تغيير و رشد نگرش ضد تنبلي، ‌هر چيزي كه به نظر غير قابل تحمل به نظر مي رسيد عاقبت تحمل پذير مي شود.

ممنو از شما به خاطرمطالعه این مقاله 

Rate this post
امتیاز شما به این مطلب
5/5

دیدگاهتان را بنویسید