فهرست مطالب

چطور می توانیم تغییرات پایدار در خودمان ایجاد کنیم

خلاصه مقاله

در مقاله می توانیم تغییرات پایدار در خودمان ایجاد کنیم با اشاره به نکاتی از کتاب خود شناسی نوشته آنتونی رابینز به این موضوع می پردازیم که برای ایجاد تغییرات ماندگار و پایدار  چه کاری باید انجام دهیم.

تونی رابینز در این کتاب به این نکته اشاره می کند که دلیل ناموفق بودن بسیاری از تغییرات این است که این تغییرات فقط در حوزه رفتار بودند درحالی که نیروی باورهای ما که در واقع هویت ما را شکل  می دهند اثر بسیار بیشتری روی ما دارند و زمانی یک تغییر می تواند موثر باشد که منجر به دگرگونی هویت و باورهای اساسی ما نسبت به خودمان  باشد.

 در این خصوص رابینز ما را دعوت می کند به بازنگری در خودمان و باورهایی درباره خودمان که نسبت به آنها یقین داریم  و عملکرد ما را در زندگی تحت سلطه خود دارند و با تغییر این باورها است که  می توانیم رفتار و عادت های خود را متحول کنیم.

چطور می توانیم تغییرات پایدار در خودمان ایجاد کنیم

احتمالاً شما هم افرادی را ممشاهده کردید قصد تغییر عادت ها و رفتارهایی را داشته اند مثل عادت پرخوری و یا اعتیاد به سیگار یا مواد مخدر و …..این افراد اگرچه در این زمینه اقداماتی  هم انجام داده اند اما این تغییر کوتاه مدت بوده و دوام زیادی نداشته و دوباره بعد از گذشت مدتی رفتارهای قبلی تکرار شده و روز از نو و روزی از نو.

اما در مورد تعدادی از  افراد دیگر، این تغییرات ظاهراً بدون تلاش و زحمت زیاد، کماکان پابرجا و مستدام است. واقعاً دلیل این موضوع چه عاملی هست؟ چرا تغییر برای بعضی ها  نافرجام و بدون دوام است ولی برای تعدادی دیگر دائمی  و همیشگی؟

هویت خود را تغییر دهید تا زندگی تان تغییر کند.

در ادامه پاسخ به این سوال که چطور می توانیم تغییرات پایدار در خودمان ایجاد کنیم باید به این نکته بسیار مهم توجه داشته باشیم که دلیل ناکام بودن  بسیاری از تغییرات این بوده که آنها صرفاً سعی کردند که فقط رفتارشان را تغییر دهند اما احساس هویت و باورهایشان را که در واقع به عنوان زیر بنای رفتارشان بوده بدون تغییر مانده است.

یکی از خصوصیات ما انسانها این است که همیشه طوری رفتار می کنیم که با باورهایی که نسبت به خودمان داریم هماهنگ باشد یعنی رفتار  و عملکرد ما در جهت تایید باورهایی است که ما نسبت به خودمان داریم.

مثلاً باور من نسبت به خودم این باشد که فردی تنبل هستم، پس طبیعتاً طوری رفتار می کنم که نشان دهنده این باور باشد. یا اگر من باور داشته باشم که فردی توانمند هستم، در موقعیتهایی که با چالش روبرو می شوم این باور به من کمک می کند که بیشتر روی توانمندی های خودم تکیه کنم و ناامید نباشم.

 

باورهای ما در مورد کیستی مان تعیین می کند که ما چه کارهایی را انجام خواهیم داد و چه کارهایی را انجام نخواهیم داد و این ربطی به توانایی های ما ندارد.

همانطور که اشاره شد باورهایی که درباره موضوعات مختلف در طول زمان در ما شکل گرفته اند به قدری قدرتمند هستند که تعیین کننده نحوه رفتار و عملکرد ما هستند.

 بنابر این باید مراقب باشیم آیا باورهایی که نسبت به خودمان داریم به ما قدرت می دهند و یا باعث ضعف ما     می شوند.

این که شما چه تونایی هایی دارید با این که زندگی خودتان را چطور می گذرانید بسیار متفاوت است و پر کردن این شکاف نیازمند درک و شناخت موضوعی به نام “هویت” است.

باورهای ما

اثر پیگمالیون

برای آشنایی بیشتر با تاثیر و قدرت هویت خوب است به تحقیقی در این زمینه اشاره کنیم به نام اثر پیگمالیون.

پژوهشگران در تحقیقاتی دانش آموزان عادی را در یک کلاس های  جدید فرستادند ولی آنها را به عنوان افرادی باهوش و با استعداد به معلمین  و دیگران معرفی کردند که باید از آنها حسابی کار کشیده شود تا مبادا تنبل شوند و افت تحصیلی پیدا کنند.

 در ادامه به دلیل توقع بالای معلم ها  از دانش آموزان مورد نظر،  آنها به دانش آموزان برتر تبدیل می شدند به این دلیل که باور می کردند  افرادی باهوش و با استعداد هستند و هویت تازه ای پیدا می کردند. به عبارت دیگر برچسب های مثبتی که دانش آموز دریافت کرده بودند به هویت آنها تبدیل شد.

همین جا لازم است ک به نکته ای اشاره شود این که اغلب دانش آموزانی که در فراگیری یک درس ضعف دارند به این دلیل است که روش های یادگیری آنها متفاوت است و نباید این تفاوت در یادگیری را به عنوان تنبلی و ناتوانی آنان در نظر گرفت.

توجه به این نکته ضروری است که بسیاری از برچسب ها و صفات به ظاهر ساده و بی اهمیتی که افراد در دوران کودکی از سوی خانواده و مدرسه دریافت می کنند، در آینده به بخش جدایی ناپذیر شخصیت و هویت آنها تبدیل خواهد شد و نوع خودپنداره و نگاه آنان به زندگی را تعیین می کند.

  در ادامه  این موضوع که چطور می توانیم تغییرات پایدار در خودمان ایجاد کنیم  به دلیل  اهمیت و قدرت باورها در زندگی لازم است که نگاهی به عمیق ترین باورهایمان بیندازیم و ببینیم که آیا این باورها به رشد ما کمک کرده است یا تاثیر منفی روی ما داشته است. به این منظور باید به یک سوال مهم جواب بدهیم.

من کی هستم؟ سوالی به وسعت تاریخ

با رسیدن به این قسمت یاد این شعر مولانا افتادم:

  روزها فکر من این است و همه شب سخنم

 که چرا  غافل  از احوال دل خویشتنم

ز کجا آمده ام آمدنم بهر چه بود

  به کجا می روم آخر ننمایی وطنم؟

خودشناسی یکی از مهمترین دغدغه های انسان از دیرباز تا کنون بوده و با نگاهی به آثار بزرگان تاریخ به این نتیجه می رسیم که هرچه انسان ها آگاه تر بوده اند بیشتر به دنبال پاسخی برای این سوال می گشته اند و اهمیت این موضوع برای آنها بیشتر نمایان بوده است.

اگر بخواهیم هویت خودمان را  خوب بشناسیم،  می بایست قبل از هر چیز به این سوال پاسخ دهیم که من چه کسی هستم؟

 احساس هویت در واقع چیزی جز توصیف خود با استفاده از برخی شناسه ها نیست. شناسه هایی که  تعیین  می کنند از نظر ذهنی، عاطفی و جسمانی خودتان را چطور می بینید.

عناصری که با یقین و اطمینان کامل از آنها برای توصیف خود استفاده می کنید بازگو کننده  هویت شما هستند.

 افراد روش های مختلفی برای پاسخ به سوال من کی هستم انتخاب می کنند.

 افراد به شکل های مختلفی خودشان را تعریف می کنند برخی با نقش ها یا شغلی که دارند مانند پدر، مادر، دانشجو، پزشک، معلم  و …. برخی با احساساتی که دارند مثل با محبت، آرام، اجتماعی، درونگرا و ….

برای درک بهتر این موضوع همین الان وقت بگذارید و به سوال من کی هستم با دقت جواب بدهید و باورهایی را که نسبت به خودتان دارید زیر ذره بین قرار بدهید. این موضوع از این جهت اهیمت دارد که رفتارهای ما غالباً در جهتی است که باورهای ما را تایید می کند و  باورهای ما هویت ما را شکل می دهند و هر تغییر موثری باید در حوزه باروها صورت بگیرد تا موثر  باشد. حتماً به سوالی که مطرح شد جواب بدید و سعی کنید تا خودتان را با جزئیات دقیق توصیف کنید و بعد ادامه مقاله را مطالعه کنید.

من صبر می کنم تا شما این کار را انجام بدهید

می خواهید چگونه کسی باشید؟

 تا این قسمت مقاله چطور می توانیم تغییرات پایدار در خودمان ایجاد کنیم   با نقش  مهم هویت در ایجاد تغییر آشنا شدیم خوب حالا که  تمرین قسمت اول را انجام دادید به سراغ مرحله بعد می رویم و این سوال را مطرح می کنیم که می خواهید چگونه کسی باشید؟

خوب همه  ما در زندگی خواسته هایی داریم که شاید با موقعیتی که الان در آن قرار داریم متفاوت است. برای این که به خواسته های خودمان برسیم باید چطور باشیم و به چه کسی تبدیل شویم؟ باید مهربان تر، منظم تر، اجتماعی تر، شجاع تر و … باشیم.

آنتنونی رابینز توصیه مهمی در این زمینه دارد که اگر لازم است برای رسیدن به خواسته ای که دارید تغییر کنید و طور خاصی باشید، منتظر نباشید و همین الان آن طور باشید که می خواهید و این موضوع را به زمانی دیگر واگذار نکنید. یعنی باید هویت شما با کسی که می خواهید مثل او شوید یکی شود.

در مورد این موضوع فکر کنید که اگر به خواسته خود برسید راه رفتن، نفس کشیدن، صحبت کردن و رفتار شما با دیگران چطور خواهد بود. وقتی صبح از خواب بیدار می شوید چطور روزتان را آغاز می کنید و چه کارهایی انجام می دهید؟

این پند مهم تونی رابینز را به خاطر داشته باشید و به این موضوع فکر کنید که اگر مشهور بودید، زندگی تان را چطور می گذراندید؟ اگر آرزوهایتان پیشاپیش برآورده شده باشد شما چطور رفتار می کردید :

زندگی من آن روزی متحول شد که تصویری شفاف و روشن از کسی که می خواستم باشم ایجاد کردم، این تصویر را نزدیک آوردم، در آن گام نهادم وشروع به زندگی کردن با آن کردم. بات وجود اینکه محیط پیرامون من با آن هماهنگ نبود، این یقین و اطمینان را در خودم ایجاد کردم که آن من هستم.مردم دنیا هر فکری هم که می کردندو هر حرف خوب یا بدی که می زدند و صرف نظر  از هر چیزی که  به دست می آوردم، خودم را چنان کسی می دانستم. هیچ چیز نمی توانست منش من را تغییر دهد. دنیای بیرون، آنچه را ما در درون خود حقیقی و واقعی می دانیم باز می تاباند».

روزی که خود را با معیارهایی برتر تعریف و بر اساس آن معیارها زندگی کنید، روزی که بدانید شما چنان کسی هستید، روزی است که زندگی شما تغییر می کند.

برای باورهایتان پشتوانه های قوی درست کنید.

شما الان نیاز به یک تصمیم شجاعانه دارید و باید از اعماق وجود تصمیم بگیرید که هیچ هویتی جز هویتی که خودتان تعیین کرده اید در وجود شما خودنمایی نکند.

 اگر متوجه رفتاری  شدید که نشان دهنده هویت سابق شما بود و چیزی که می خواهید باشید تناسب ندارد باید با خودتان بگویید « من قبلاً اینطور بوده ام و دیگر این گونه نیستم.»

 در ادامه مطلب چطور می توانیم تغییرات پایدار در خودمان ایجاد کنیم  با سه گام مهم برای تحول فردی آشنا می شویم

سه گام برای تحول و دگرگونی فردی

گام اول : از باورهای ناخود آگاهتان درمورد کیستی تان آگاه شوید

اگر تا الان بارها تلاش کرده اید که رفتارتان را تغییر دهید اما این تغییر دوام زیادی نداشته است دلیلش این است که شما فقط دست به تغییر رفتار ظاهری خود زده اید  اما درک و برداشتی که از  هویت و کیستی خودتان داشته اید بدون تغییر مانده است.

تغییر زمانی صورت می گیرد که در ابتدا  با پرسیدن این سوال که من کی هستم نسبت به باورهای عمیق ناخودآگاهی که راجع به هویت خودتان دارید آگاه شوید. در ضمن به این نکته توجه داشته باشید که هر باوی که شما نسبت به خودتان داشته اید پشتوانه هایی هم داشته است یعنی تجربیاتی که تایید کننده آن باور بوده اند .

گام دوم: باورهای محدودیت آفرینی را که درمورد خود داشته اید زیر سوال ببرید

در گام دوم و زمانی که از باورهای محدود کننده ای که نسبت به خود داشتید مطلع شدید وقت آن رسیده که این سوال را بپرسید که آیا من چنین آدمی هستم یا  اینکه رفتار من در گذشته این طور بوده است؟

 آیا چون من قبلاً این طور بودم دلیل بر این است که باید همینطور باشم و سرشت من  این است؟

آیا این قدرت را دارم که صرف نظر از اینکه در گذشته چطور بودم زندگی ام را دگرگون کنم؟

شما با این سوالات، باورهای محدود گذشته خود را زیر سوال می برید و به خودتان جهت ایجاد باورهای جدید قدرت می دهید.

گام سوم: با دیدی گسترده تر به خود جدیدتان نگاه کنید

وقتی خواسته ای دارید شبیه کسی شوید که از قبل به خواسته شما رسیده است. عین آن شوید و با آن زندگی کنید. مثل او نفس بکشید و راه بروید و رفتار کنید. اگر به طور مدام این کار  را انجام دهید در مغز شما پیوندهای تازه ای شکل می گیرد و باور شما به یقین تبدیل می شود و دیگر نیازی به وانمود کردن نیست و واقعاً تبدیل به فرد جدیدی خواهید شد.

برای تقویت این روند نیاز هست که برای خود پشتوانه هایی درست کنید یعنی رفتارها و اقداماتی که نشان دهنده تغییرشما است.اگر خودتان را فردی منظم دانستید، نظم را در رفتارتان نشان دهید اگر خودتان را مهربان می دانید رفتارهایی انجام دهید که این خصلت را نشان دهد.در هر  مورد راهی را پیدا کنید که به شما اطمینان خاطر دهد که مطابق با هویت مورد نظر خود رفتار می کنید.

دنیای بیرون و درون

دوست عزیز امیدوارم مطالعه  مقاله  چطور می توانیم تغییرات پایدار در خودمان ایجاد کنیم که برگرفته از کتاب خودت را بشناس آنتونی رابینز بود  مورد توجه   شما قرار گرفته باشد خوشحال می شوم که از نظرات ارزشمند شما در زمینه محتوای منتشر شده مطلع باشم  تا کیفیت بهتری را تقدیم شما کنم.

خواندن مطالب پیشنهادی

Rate this post
×
×

سبد خرید