فصل چهار كتاب اثر مركب

فصل 6 کتاب اثر مرکب

فصل چهار كتاب اثر مركب دارن هاردي- تكانش

دوستان عزیز سلام  با خلاصه فصل چهار كتاب اثر مركب در خدمت شما هستم . در اين فصل دارن هاردي به يكي ديگر از مهم ترين عوامل تاثير گذار بر موفقيت اشاره دارد. نام اين نيروي قدرتمند تكانش است .

چرخ و  فلك يكي از ملموس ترين مثال هايي است كه براي اشاره به نيروی تکانش می توان از آن استفاده کرد.

احتمالاً شما هم تجربه استفاده از  چرخ و فلك را داشتید و مي دانيد كه به  حركت در آوردن آن در ابتدا سخت است اما همين كه كمي دور بگيرد ديگر براي ادامه چرخيدن نيازي به انرژي زياد ما ندارد و با سرعت به حرکت خود ادامه مي دهد. نيروي تكانش هم دقیقاً به همين صورت عمل مي كند.

كنترل هر تغييري هم به همين صورت است . با برداشتن قدم  و عملكرد كوچكي هم زمان شروع مي كنيد. اگرچه در ابتدا سخت است اما به محض اينكه عادت جديد شكل بگيرد ، تكانش نيز وارد عمل مي شود و موفقيت و نتايج به سرعت مركب شده و افزايش پيدا مي كند.

فصل چهار کتاب اثر مرکب - تکانش

چگونه تكانش را وارد زندگي تان كنيد .

در ادامه فصل چهار كتاب اثر مركب دارن هاردي به نكاتي اشاره دارد كه به كمك آنها مي توان تكانش را وارد زندگي كرد و از نيروي آن استفاده كرد.

  1. انتخاب ها و تصميم هاي جديدي بر اساس اهداف و ارزش هاي اصولي تان اتخاذ كنيد.
  2. از انتخاب هاي جديدتان براي ايجاد رفتارهاي مثبت و جديد استفاده كنيد.
  3. كارهاي شايسته را به اندازه كافي تكرار كنيد تا به عادتي جديد تبديل شود.
  4. كارهاي روزانه را به كارهاي هميشگي و با نظم و انضباط تبديل كنيد.
  5. مدت زمان كافي پايدار و ثابت قدم بمانيد.

دارن هاردي براي اشاره به اهمیت و  قدرت نظم و ثبات در انجام كارها، از شناگر معروف مايكل فلپس مثالي مي زند . مربي مايكل به قدري منظم بود كه در طول پانزده سال تمرين فقط يك بار اجازه داد مايكل جهت شركت در يك مراسم، آن هم فقط  به مدت 15 دقيقه تمرين خود را زودتر تمام كند.

واقعیت این است که برای رسیدن به موفقیت لازم است تا نظم و انضباط زیادی در طول زمان داشته باشیم و بتوانیم عادت های خوبی در خودمان ایجاد کنیم و خودمان را ملزم به رعایت برنامه هایی کنیم که برای رشد و پیشرفت ما اهمیت دارند.

 

قدرت انجام روتين كارها

در ادامه فصل چهار كتاب اثر مركب دارن هاردي به موضوع قدرت انجام روتين كارها مي پردازد.

كارهاي روتين شامل مواردي هستند كه معمولاً به طور ناخودآگاه  و خودكار انجام مي دهيم مثل مسواك زدن و يا بستن كمربند ايمني هنگام رانندگي .

همچنین دوران سربازي كه در آن سربازان براي مدت طولاني ياد مي گيرند كه كارهاي روتين خاصي را از جمله سحرخيزي، ورزش كردن، مرتب كردن وسايل شخصي و ساير تمرينهاي نظامي را انجام دهند هم یکی از نمونه های ایجاد روتین در کارها می باشد که این تمرین ها و تکرارها در طول زمان به ايجاد عادت هاي خوب در افراد كمك مي كند.

 در مورد شخصیت های  موفق هم به همين صورت است . علاوه بر عادت هاي خوب، همه این افراد روتين هايي را ايجاد كرده اند تا انضباط فردي خود را تقويت كنند.

 براي ايجاد روتين به صورت موثر بايد بايد در ابتدا عادت ها و رفتارهايي را كه قصد ايجاد آنها را داريم مشخص كنيم و سپس خود را  بدون هيچ بهانه اي ملزم به اجراي روتين هاي مورد نظر كنيم.

بخش مهم ديگري كه دارن هاردي  مورد توجه قرار مي دهد اين است كه با توجه به اينكه كنترل اتفاقاتي كه درطول روز براي ما رخ مي دهد تقريباً غير ممكن است  اما مي توان براي ابتدا و انتهاي روز خود روتين هايي داشته باشيم و آنها را كنترل كنيم.

مهمترين روتين هايي كه دارن هاردي به آن پرداخته شامل موارد زير است.

در ادامه فصل چهار کتاب اثر مرکب دارن هاردی به روتین های روزانه ای که مورد استفاده خودش هست اشاره می کند

  1. بيداري ساعت 5 صبح
  2. انجام سه كار در هشت دقيقه بعد از بیدار شدن که عبارتند از : اول شكرگزاري ،دوم عشق فرستادن براي كسي از دوستان يا نزديكان و يا همكاران از طريق دعا كردن و  آرزوي خوب و اميد برايشان داشتن و  سوم تصميم گيري در مورد هدف اول آن روز و اينکه چه اقداماتي براي نزديكي به آن اهداف بايد انجام داد.
  3. دم كردن قهوه و انجام حركات كششي  و ورزش كردن به مدت ده دقيقه  و سپس نوشيدن قهوه
  4. انجام مطالعه مثبت و سازنده به مدت نيم ساعت
  5. انجام دادن كار متمركز و بدون حواس پرتي در مورد مهم ترين كار آن روز
  6. بازبيني مجدد اهداف كليدي سه ماهه،ماهانه و هفتگي و ارزيابي سه كار مهمي كه در آن روز بايد انجام شود و بيشترين تاثير را  در رسيدن به اهدافش دارد.
  7. ارسال برنامه ريزي روزانه براي همكاران از طريق ايميل و رفتن به سراغ سه اولويت با ارزش آن روز
  8. چك كردن و جمع بندي امور مالي هنگام عصر  و اضافه كردن عادت ها و ايده هاي جديد به برنامه روزانه
  9. مطالعه كتاب هاي مفيد قبل از خواب و توجه و تمركز به چيزهاي سازنده و مفيد كه او را به اهدافش مي رساند

به اين ترتيب اگرچه شايد موارد ناخوشايندي در طول روز اتفاق بيفتد ولي كنترل روي ابتدا و انتهاي روز وجود دارد .

نكته مهمي كه بايد در اين جا مورد اشاره قرار بگيرد اين است كه در كنار اهداف حرفه اي و شغلي برنامه ريزي براي كيفيت ارتباط در خانواده هم لازم است و دارن هاردي در اين زمينه براي بهبود روابط عاطفي و اينكه چه زماني در اختيار خانواده باشد هم مواردي را مد نظر قرار داده و رعايت مي كند. از جمله مرور ارتباطي و سفر كردن و ايجاد تنوع و …

ثبت عادتها

يكي از تكنيك هاي قدرتمندي كه مي تواند در ايجاد عادتها و روتين هاي جديد موثر باشد و در فصل چهار کتاب اثر مرکب مورد اشاره قرار گرفته، ثبت این روتین ها می باشد. به اين صورت كه هر رفتاري كه قصد انجام دادن آن را داريد در يك برگه مي نويسيد و براي آن چك ليست درست مي كنيد و در طول  يك هفته آن را ثبت مي كنيد.

فصل چهار اثر مرکب - جدول ثبت رفتاری

مي توانيد نسخه pdf  و word اين جدول را از لینک زیر  دانلود كرده و  استفاده كنيد.

قدرت ثبات قدم

مهم ترين عاملي كه مي تواند نيروي تكانش را از بين ببرد نداشتن ثبات قدم و  پايداري است.

ايجاد بسياري از تغييرات و عادت هاي خوب و رسيدن به نتايج عالي نيازمند ثبات قدم و استمرار داشتن در انجام روتين هاي لازم و دلسرد نشدن از آنها است. در حالي كه بسياري از  افراد پس از انجام  روتين  و به دليل اينكه به سرعت دنبال نتيجه گرفتن هستند،‌دچار ياس و نا اميدي مي شوند و از ادامه كار خودداري مي كنند.

اما اين روال مانند آب كشيدن از  چاه به وسیله پمپ آب است كه در ابتدا نيرو و انرژی زيادي مي گيرد و  مدت زماني طول مي كشد تا آب از لوله خارج شود و همه سختي كار تا زماني است كه آب از لوله ها خارج نشده چرا كه وقتي آب جاري شد ديگر نياز به  پمپ كردن لوله با همان سرعت و  زحمت نيست.

در ايجاد روتين ها و  برنامه ريزي ها نيز بايد به خاطر داشته باشيم كه رها كردن كارها همه تاثير آن را از بين مي برد.  و براي گرفتن نتايج خوب  بايد پيوستگي داشت.

 به قول شاعر :      

    رهرو آن نيست كه گه تند و گهي خسته رود

ره رو آن است كه آهسته و پيوسته رود

فصل چهار اثرمرکب - ثابت قدم بودن

دوستان عزيز ممنون كه مقاله مربوط به خلاصه فصل چهار كتاب اثر مركب را مطالعه كرديد . مي توانيد از  لينك هاي زير براي مطالعه ساير فصل هاي  اين كتاب ارزشمند اقدام كنيد.

موفق باشيد.

4/5 - (1 امتیاز)
امتیاز شما به این مطلب
5/5

این پست دارای 2 نظر است

  1. ارشیا

    توی جدول اثر مرکب پایینش نوشته (مجموع) منظورش رو نمی فهمم. کمکم کنید لطفا

    1. محمد برخورداری

      دوست عزیز سلام . ممنمون از توجه و دقت شما. در مورد سوال شما می شه اینطور گفت که در این جدول ما بعد از یک هفته میایم و یک ارزیابی از روند اقدامات و رفتارهامون و نتایج اونها به عمل میاریم. یعنی بررسی می کنیم که در طول یک هفته در مجموع چه تعداد رفتار و اقداماتی رو انجام دادیم و چقدر با اهداف تعیین شده فاصله داریم. این کار هم به ما یک میانگین از عملکردمون می ده و هم اینکه وقتی در طول زمان تکرار میشه روند حرکت ما و میزان پیشرفتمون رو نشنون میده. امیدوارم این پاسخ براتون مفید واقع بشه.

دیدگاهتان را بنویسید