درسهایی از کتاب هنر ظریف بی خیالی + دریافت خلاصه PDF کتاب

خلاصه کتاب هنر ظریف بی خیالی

خلاصه کتاب هنر ظریف بی خیالی + دریافت خلاصه PDF کتاب

 در این مقاله به نکاتی از خلاصه کتاب هنر ظریف بی خیالی یا رهایی از دغدغه ها نوشته مارک منسون ترجمه خانم زهره مستی  اشاره می کنم  و البته هدیه ای هم برای شما دارم . با من همراه باشید .

اگر بخواهیم کتاب هنر ظریف  بی خیالی  را در یک عبارت خلاصه کنیم می توان به این مفهوم اشاره کرد که “ما انسانها دو گوهر ارزشمند  اما محدود داریم که همانا زمان و انرژی است و در این روزگار با سیلی از دغدغه ها و نگرانی های مختلف مواجه هستیم. آن چیزی که باید به دنبالش باشیم این است که  مهمترین و با ارزش ترین مسایل زندگی را  پیدا کرده و تمام هم و غم خود را صرف آنها کرده و بتوانیم نسبت به سایر موضوعات دیگر، بی تفاوت و بی خیال باشیم .

آنچه در کتاب  راجع به آن صحبت می شود آموختن روشی برای تمرکز و اولویت بندی موثر افکار است  این که چطور آن چیزهایی را که برایتان اهمیت دارد و آنچه برایتان بی اهمیت است را بر اساس ارزشهایتان انتخاب کنید .

با ادامه خلاصه کتاب هنر ظریف بی خیالی همراه من باشید 

فصل اول

در فصل اول کتاب  با عنوان تلاش نکن  منسون به تعریف دقیق تری  از بی خیالی اشاره می کند و اینکه ما انسانها موجوداتی هستیم که در زندگی دغدغه چیزهای مختلفی را داریم  و ما را متوجه این نکته مهم و قابل توجه می کند که : یافتن یک چیز مهم و مفهومی در زندگی، احتمالاً بهترین روش بهره مندی از  زمان و انرژی است زیرا اگر آن چیز با معنا را پیدا نکنید ، دغدغه هایتان به سمت اهداف پوچ و بی معنی منحرف می شوند .

 منسون به این موضوع مهم اشاره می کند که این روزها تبلیغات تلوزیونی می خواهند این باور را در ما ایجاد کنند که رمز داشتن یک زندگی خوب در بیشتر داشتن است و رسانه ها به شما تلقین می کنند که همیشه دغدغه چیزی را داشته باشید اما نکته این جاست که داشتن زندگی خوب در کمتر دغدغه داشتن است و اهمیت دادن به چیزهایی که واقعاً درست، ضروری و مهم هستند.  

فصل دوم

در فصل دوم منسون به موضوع درد و رنج در زندگی و کارکرد آن اشاره می کند اینکه درد ها و رنجها همیشه هم بد نیستند و گاهی  به ما این آگاهی را می دهند تا بفهمیم کجا به درستی عمل نکردیم و از تعادل خارج شدیم تا در دفعات بعدی  بتوانیم به درستی عمل کنیم .  همانطور که وقتی پای ما به یک میز می خورد و درد می گیرد  متوجه می شویم  که بیشتر مراقب باشیم ، دردهای  روحی و عاطفی هم به ما این نکته را یادآوری می کنند که در کجای کار  اشتباه کردیم و مراقب باشیم  آن  تجربه را تکرار نکنیم.

 نکته مهم دیگر این است  که چه بخواهیم یا نخواهیم مشکلات زندگی تمامی ندارند بلکه عوض یا به روز می شوند. این که آرزو داشته باشیم مشکلات تمام شوند ما را به جایی نمی رساند. باید این واقعیت را درک کنیم که  

خوشحالی و شادی واقعی در زندگی  از حل کردن مشکلات به وجود می آید لغت کلیدی در اینجا “حل کردن است”. اگر از مشکلاتتان فرار می کنید و یا احساس می کنیدکه هیچ مشکلی ندارید پس خودتان را بدبخت خواهید کرد . 

هنر ظریف بی خیالی -خوشحالی

فصل سوم

 در ادامه مقاله خلاصه کتاب هنر ظریف  بی خیالی به موضوع مهم خود آگاهی در زندگی می رسیم.

در فصل سوم منسون به این موضوع اشاره می کند که گاهی مشکلات باعث ایجاد نوعی احساس حق به جانب بودن در ما می شود و به دو شکل در مواجه شدن با مشکلات حق به جانب  برخورد می کنیم

اول به این صورت که  خود را  انسانی ویژه و بهتر از دیگران می بینیم

 ( یاد این بیت شعر  افتادم؛ اگر با من نبودش هیچ میلی /// چرا ظرف مر ا بشکست لیلی ) 

 دوم اینکه خود را انسانی بی ارزش و دیگران را بهتر از خود می بیینم و در هر دو صورت خود را سزاوار برخورد ویژه ای  از سوی دیگران می دانیم. (نقش یک  قربانی را در زندگی پذیرفتن )

 اولین و مهم ترین قدم در راه حل مشکلات درک این موضوع است که درد شما و شدت مشکلاتتان بر درد و مشکلات دیگران برتری ندارد .

 نکته دیگری که در این فصل  منسون ما را متوجه آن می کند این واقعیت  است که اکثر ما در بیشتر کار ها متوسط هستیم و افرادی هم که در یک زمینه استثناء هستند معمولاً در زمینه های دیگر  متوسط و چه بسا ضعیف هستند.

اما رسانه های جمعی  برای جلب توجه و البته کسب در آمد، ما را در معرض سیلی از اطلاعات و اخبار مربوط به بهترینها  و جذاب ترین ها و موفق ترین ها  قرار می دهند و این موضوع که دیگران عالی هستند و من نیستم  برای انسان امروز این پیام را دارد که متوسط بودن یعنی معیاری برای شکست.

این موضوع  بسیاری از مردم را وادار می کند با روشهای مختلف برای جبران این احساس شکست، اقدامات مختلفی انجام دهند.  یا به هر زحمتی تلاش کنند تا به وسیله کسب مهارت، ثروت و … جزو بهترین ها شوند و یا اینکه درگروه افراد قربانی قرار گیرند و از این طریق شایسته توجه شوند.

درحالی که واقعیت این است که : معدود افرادی که واقعاً در زمینه ای خاص و استثنایی هستند  به خاطر این نیست که اعتقاد دارند استثنایی هستند بکله آنها از این جهت  فوق العاده هستند که شیفته پیشرفت هستند و این شیفتگی از این جهت حاصل می شود که قبول می کنند که آن قدرها هم عالی نیستند. طرز فکر رشد

فصل چهارم

فصل چهارم  کتاب هنر ظریف بی خیالی  به تلاش برای رسیدن به خود آگاهی می پردازد. به نظر منسون خودآگاهی مثل پوست کندن پیاز است که چندین لایه دارد و  رسیدن به عمق آن گاهی اشک ما را در می آورد. این 3 لایه شامل این مراحل است:  

  • درک ساده احساساتی که داریم است. مثلاً من الان عصبانی هستم.
  • توانایی پرسیدن این که چرا احساسات خاصی  را تجربه می کنیم مثلاً چرا عصبانی می شویم؟
  • مهمترین لایه ارزشهای شخصی ما است اینکه بفهمیم چرا یک چیز را به عنوان موفقیت و یا شکست تلقی می کنیم . با چه معیاری خودمان و دیگران را می سنجیم ؟

رسیدن به این لایه  که به سوال و تلاش مدادم نیاز دارد  بی نهایت مشکل است اما اهمیت آن بسیار است.

در فصل های بعدی منسون، 5 ارزش  به قول خودش غیر عادی را معرفی می کند که می توانند سودمندترین ارزش های انتخابی یک فرد برای زندگی بهتر باشند .

  • مسئولیت پذیری 100 درصدی
  • عدم اطمینان به باورهای خود
  • پذیرش شکست
  • نپذیرفتن
  • تفکر درباره مرگ
خلاصه کتاب هنر ظریف بی خیالی - ارزش ها

فصل پنجم

 هنر ظریف بی خیالی در فصل پنجم  با ذکر داستانی از زندگی ویلیام جیمز پدر  روان شناسی امریکا  به موضوع با اهیمت مسئولیت پذیری در زندگی اشاره می کند.

رشد و بهبود از درکی ساده شکل می گیرد. درک این نکته که تک تک ما مسئول اتفاقات زندگی خود هستیم ، صرف نظر از شرایط خارجی.  ما همیشه کنترل اتفاقات زندگی خود را نداریم . اما همیشه اختیار با خودمان است که  چگونه آن را  تفسیر کرده و  به آن پاسخ دهیم.

 نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشیم این است که  هرچه بیشتر در زندگی  تصمیم بگیریم که مسئولیت پذیر باشیم ، قدرت بیشتری وارد زندگی مان می شود. پس قبول مسئولیت  مشکلاتمان اولین قدم  برای حل کردن آنها است .

هنر ظریف بی خیالی - پاسخ گویی

فصل ششم

در فصل ششم از خلاصه کتاب هرن ظریف بی خیالی،  منسون به موضوع اشتباه کردن اشاره دارد  و اینکه  گاهی ما آدمها به قدری برای خود اصول و قواعدی را به عنوان قطعیت های  درست زندگی تعریف کرده ایم که  از شک کردن  به آنها و یا رها کردنشان می ترسیم .

علاوه بر حافظه ما ، مغز ما نیز  به طرز وحشتناکی جانبدارانه عمل می کند. مغز ما همیشه سعی دارد که موقعیت کنونی  ما را بر اساس آنچه که به آن باور داریم  و تجربه کرده ایم درک کند . هر اطلاعات جدید، بر اساس ارزشها و برداشت هایی که تا کنون داشته ایم سنجیده می شود.

در نتیجه ، مغز ما همیشه به آنچه که در لحظه فکر می کنیم درست است گرایش پیدا می کند . مثلاً وقتی با خواهرمان رابطه خیلی خوبی داریم، بیشتر خاطراتمان را از زاویه مثبت تفسیر می کنیم . اما وقتی  رابطه مان خراب می شود ، اغلب همان خاطرات را  به شکل متفاوتی می بینیم و به گونه ای آنها را بازسازی می کنیم که خشم امروز ما را به او توجیه کند. 

ما قبل از ایکه به ارزشها و اولویت های خود نگاه کنیم و آنها را به سمت بهتر و سالم تر شدن تغییر دهیم، ابتدا باید احساس قطعیت را به ارزشهای فعلی خود رها کنیم . باید به لحاظ فکری پوسته آنها را کنار بزنیم ، ایرادها و تعصبهایشان را ببینیم .

فصل هفتم

در این قسمت از خلاصه کتاب هنر ظریف بی خیالی   منسون به موضوع اجتناب از شکست اشاره دارد چیزی که در  خانواده ، مدرسه و از طریق رسانه ها یاد گرفته ایم  و از شکست خوردن می ترسیم . اما این ما را محدود و گرفتار می کند . ما تنها در چیزی می توانیم موفق باشیم که حاضریم در آن شکست بخوریم.

 اغلب درد ما را  قوی تر ، انعطاف پذیر تر و عاقل تر می کند .

در اینجا منسون به یک اصل راهنما برای مواجه شدن با مشکلات اشاره دارد.  اصل کاری بکنید

اصل کاری بکنید

« اگر با مشکلی مواجه شدید همینطور ننشینید و به آن فکر نکنید، شروع به کار کنید حتی اگر ندانید چه کار میکنید ، تنها کار کردن روی آن مسئله ، در نهایت به ظاهر شدن ایده های حسابی به ذهن شما منجر می شود. » اگر انگیزه کافی برای ایجاد تغییری مهم در زندگی تان ندارید ، کاری انجام دهید. هر کاری . و بعد واکنش های آن عمل را  به عنوان راهی برای آغاز انگیزه دهی به خود استفاده کنید.

فصل هشتم

در فصل هشتم از خلاصه کتاب هنر ظریف بیخیالی منسون به نکته خیلی مهمی اشاره می کند . اینکه برای اینکه بتوانیم در زندگی به مواردی مهم متعهد باشیم باید بتوانیم به سایر چیزها نه بگوییم و گزینه های خود را محدود کنیم .

“برای آن که واقعاً به ارزش چیزی پی ببرید باید کاملاً خود را وقف آن کنید . تنها در صورتی به سطح خاصی از شادی و معنا در زندگی می رسید که دهه های عمر خود را صرف سرمایه گذاری روی یک رابطه عاشقانه ، یک هنر و یا یک حرفه کرده بشید و نمی توانید بدون رد کردن گزینه های جایگزین دیگر ، به این ده ها سال سرمایه گذاری دست پیدا کنید. .انتخاب یک ارزش نیازمند رد کردن گزینه های جایگزین است.”

فصل نهم

 در این فصل منسون از این صحبت می کند که  متحول کننده ترین لحظه زندگی او با مرگ یکی از دوستانش  اتفاق افتاد.

از نظر منسون  مواجه شدن  با حقیقت میرایی خودمان ، مهم است زیرا تمام ارزشهای مزخرف، سست و سطحی زندگی را از بین می برد . در حالیکه اکثر مردم در پی پول ، شهرت و توجه یا کمی اطمینان بیشتر از اینکه حق با آنان است یا به آنها محبت می شود، روزهای خود را  می گذرانند، مرگ با یک سوال دردناک و مهمتری  با همه ی ما مواجه می شود: میراثتان چیست؟

زندگی پس از مرگ شما چه تغییری کرده  و  از چه جهتی بهتر شده است؟ چه نشانی از خود به جا گذاشته اید  چه تاثیر شگفت گذاشته اید ؟

و مهم ترین نکته ای که در انتها قابل توجه است این است که  بدون اقرار به حضور همیشگی مرگ ، چیزهای سطحی ، مهم به نظر می رسند  و چیزهای مهم سطحی. مرگ تنها چیز مهمی است که باید با قطعیت آن را بشناسیم و بنابراین باید جهت نمایی باشد که  از طریق آن  ، همه ارزشها و تصمیماتمان را  هدایت می کنیم .

تنها راه کنار آمدن با مرگ این است که خود را  به عنوان چیزی فراتر از  آن ببینید . ارزشهایی انتخاب کنید که فراتر از خدمت  کردن به خودتان باشد . ارزشهایی که ساده و نزدیک و قابل کنترل و پذیرای دنیای پرآشوب اطرافتان باشد .این ریشه اصلی خوشحالی است.

دوست عزیز ممنون که تا انتها  مقاله خلاصه کتاب هنر ظریف بی خیالی را مطالعه کردید. یک هدیه هم برای شما دوست خوب دارم .   من  علاوه بر این مقاله ، خلاصه ای مفصل تر و  کامل تر از این کتاب تهیه کردم که شما می توانید خلاصه را  از طریق لینک دانلود دریافت کنید.

  امیدوارم مطالعه این اثر برای شما لذت بخش باشد و خوشحال می شوم که با ارائه  نظرات  ارزشمندتان  راهنمای بهتر شدن مطالب این سایت  باشید .

4/5 - (6 امتیاز)
امتیاز شما به این مطلب
5/5

این پست دارای 28 نظر است

  1. Nahid

    عالیه

  2. افتخاری

    تشکر

  3. مریم

    هنوز مطالعه نکردم?

  4. somayeh

    ممنون

    1. محمد برخورداری

      امید وارم مفید باشه براتون

  5. Rahil

    Awli bod

    1. محمد برخورداری

      ممنون ازتوجه شما دوست عزیز

  6. میلاد

    سلام
    عالی بود

    1. محمد برخورداری

      سلام . ممنون خوشحالم که مفید بوده

  7. عاطفه

    سلام خسته نباشید چرا هرچی ایمیل رو مینویسم لینک دانلود برام فرستاده نمیشه

    1. محمد برخورداری

      سلام وقتتون به خیر .ممنون از حضور شما . من امتحان کردم مشکلی دراین زمینه نبود. شاید فایل دانلودی در قسمت اصلی inbox نیومده باشه و جایی دیگه مثل pam رفته باشه . دوباره تلاش کنید اگه موضوع حل نشد خودم براتون کتاب رو ایمیل می کنم

      1. مریم

        سلام …وقت بخیر

        من چندبار ایمیلم رو وارد کردم ولی لینک دانلود واسم ارسال نشد

        1. محمد برخورداری

          با سلام . لینک سالم هست ولی من براتون فایل رو ارسال می کنم . امیدوارم مفید باشه

  8. مریم

    بسیار عالی بود خداقوت

    1. محمد برخورداری

      ممنون از نظر لطف شما

  9. ati

    باسلام و احترام
    بابت معرفی و خلاصه ی این کتاب سپاسگزارم خیلی خلاصه ی مفیدی بود

    1. محمد برخورداری

      سلام ممنون از نظر لطف شما . امیدوارم مفید باشه

  10. فرامرز حیدری

    متاسفانه من فایل رو دریافت نکردم

    1. محمد برخورداری

      سلام حتمابه همین ایمیل براتون ارسال می کنم

  11. محسن

    مختصرومفیدبودموفق باشید

    1. محمد برخورداری

      با سلام و درود خوشحالم که مفید واقع شده . برقرارباشید

  12. Fatmh

    من نسخه ای از کتاب را خریداری کرده ام ولی هنوز به دستم نرسیده ،بااین حال تاب نیاوردم وبه مطالعه خلاصه ای از کتاب اقدام کردم ،عالی ومفید ، به نظر من کامل

    1. محمد برخورداری

      با سلام . ممنون از شما. خوشحالم که قابل استفاده بوده براتون

  13. محمدباقر

    سلام میشه برای بنده هم به ایمیل م بفرستید
    و اینکه چرا خود کتاب رو پی دی اف رایگان جایی ندارن شما چرا نمیذارین ؟! سخه کامل کتاب رو
    و کلیه کتاب های موفقیت و روانشاسی رو

    1. محمد برخورداری

      دوست عزیز سلام. امکان دانلود خلاصه کتاب در سایت فراهم هست اما اگه براتون مقدور نبوده، باشه من به ایمیل شما می فرستم. در مورد سوالتون هم باید بگم که من نسخه چاپی کتاب رو مطالعه کردم و سیاست سایت این بوده که خلاصه کتابهایی که محتوای ارزشمند و قابل تاملی دارند(به صورت رایگان یا به عنوان محصول آموزشی) در اختیار کاربران قرار گرفته بشه. برای تهیه یک خلاصه کتاب لازم است تا ابتدا به صورت کامل مطالعه و فهمیده بشه و در ادامه نکات مهم اون به صورت ساده و کاربردی در اختیار کاربران قرار داده بشه.

دیدگاهتان را بنویسید