خلاصه کتاب اثر مرکب – قسمت اول

خلاصه کتاب اثر مرکب 

مقدمه

کتاب اثر مرکب که یکی از پرفروشترین و بهترین کتابهای دارن هاردی است در کشور ما شاید به اندازه محل تولدش توصیه و مورد توجه قرار گرفته و به همین دلیل قصد دارم نکات مهم این اثر را در قالب خلاصه کتاب اثر مرکب برای شما بنویسم زیرا یا این کتاب را خوانده اید و یا نخوانده اید. در صورت اول خواندن دوباره نکات و مطالب مهم آن حکم یادآوری دارد و درصورت دوم باب آشنایی را با این کتاب ارزشمند باز می کند.

دارن هاردی در این کتاب به  اصولی اشاره می کند که عمل کردن به آنها هم در بهبود و رشد شخصیت می تواند تاثیر مثبت داشته باشد و هم  اینکه در زمینه تحقق اهداف و رسیدن به موفقیت، راهنمای خوبی باشد .

نکته مهم این است که البته همه این موارد زمانی محقق می شود که به این توصیه ها عمل شود و در زندگی روز مره به کار گرفته شود و الّا صرف خواندن و دانستن  نکات و قواعد مطرح شده نمی تواند اثربخش باشد .

خلاصه کتاب اثر مرکب، توجه به رفتارهای کوچک اما مداوم و  روزانه است که می تواند در طول زمان اثرات بزرگی داشته باشد و رمز موفقیت همین پیوستگی و استمرار داشتن در اقدامات و فعالیتهای ظاهراً ساده و کم اهمیت است . به عبارتی  گرفتن پاداش بزرگ از انتخاب های هوشمندانه و کوچک .

فصل اول : اثر مرکب در عمل

دارن هاردی کتاب خود را با اشاره به زندگی شخصی اش شروع می کند و به نیکی از پدر سخت گیر خود یاد میکند چرا که از همان دوران کودکی برای آنها الگویی تمام عیار از  نظم و پشتکار بوده است و  مهم ترین درسهای مسئولیت پذیری را به فرزندان خود آموخته است .

یکی ازفلسفه های مهم پدر دارن هاردی این بود که :

« مهم نیست که باهوش یا خنگ هستید ، باید با تلاش و  کوشش ، کمبود تجربه ، مهارت ذکاوت و توانایی ذاتی تان را جبران کنید. اگر رقبایتان باهوش تر، با استعداد تر و با تجربه تر هستند ، باید سه برابر تلاش کنید تا شکستشان دهید .»

مطالعه مقاله ثبات قدم کلید موفقیت

 او به شدت به این موضوع اعتقاد داشت که به جای بهانه گیری باید بیشتر تلاش کرد . دارن هاردی به این مشکل اشاره دارد که بسیاری از افراد متوجه نیروی اثرمرکب نیستند و درمیانه راه از تلاش کردن صرف نظر می کنند و توجه نمی کنند که فعالیتهای کوچک و مکرر قدم های بزرگی است که  در آینده تفاوتهای شگرفی ایجاد می کند.

تصمیم های کوچک هوشمندانه + تکرار + زمان = تفاوتهای شگرف

اثر مرکب و زمان

سکه جادویی

اگر به شما حق انتخاب بدهند شما دوست دارید 100 میلیون توان یک جا بگیرید و یا اینکه  روزی یک تومان که هر روز 2 برابر شود به مدت 31 روز ؟

فرض کنید دوست شما روزی یک سکه را اتنخاب کردید و شما 100 میلیون تومان را .

 در روز پنجم شما 100 میلیون دارید و دوستتان فقط شانزده تومان . در روز دهم این مقدار به صورت زیر است شما همچنان از داشتن 100 میلیون تومان خوشحالید و دوستتان تا این لحظه فقط شانزده هزار توان دارد .

به روز بیست و هفتم که برسیم پول دوستتان در مقابل شما به اندازه شصت و هفت میلیون تومان شده است . اما از همین جا تغییرات شروع می شود و اثر مرکب قدرت خودش را به رخ میکشد به طوری که در روز بیست ونهم  شما همان 100 میلیون را دارید و دوستتان  به مبلغ دویست و شصت و هشت میلیون تومان رسیده است .

البته بازی هنوز تمام نشده چرا که این رقم در آخرین روز به میزان یک میلیارد  وهفتاد و سه میلیون تومان می رسد که شگفت انگیز است .

اثر مرکب در جنبه های مختلف زندگی کارایی دارد و میتوان نتیجه آن را دید . دارن هاردی به این نکته مهم هم اشاره میکند که همان طور که رفتارهای هوشمندانه کوچک می تواند اثر بزرگی به همراه داشته باشد رفتارهای منفی هم می توانند در صورت تداوم آسیب های زیادی را با خود به همراه داشته باشند و هرکدام از این رفتارهای مثبت یا منفی اثر موجی با خود به همراه دارند  که پیامدهای آن ها را بزرگ تر می کند .

در ادامه خلاصه کتاب اثر مرکب دارن هاردی با اشاره به این اصل که راز موفقیت کار شدید ، انضباط و عادتهای خوب است،  چالش برانگیز ترین قسمت اثر مرکب  را در این نکته می داند که مجبوریم برای مدتی کاری انجام دهیم تا نتایجش را ببینیم .

همان چیزی که الان کمتر مورد توجه قرار می گیرد خصوصاً درمیان خانواده های ثروتمندی که بعد از چند نسل به دلیل اینکه ارزش ثروت را مانند کسی که آن را به دست آورده نمی دانند ، به عواملی چون پرورش شخصیت و تلاش به اندازه کافی بها نمی دهند و این ثروت را به نوعی حق خود می دانند ( هنیت استحقاقی )  و چون برای رشد شخصیت خود تلاش نکرده اند  نهایتاً  نمی توانند آن را حفظ کنند .

اندیشه های ماکروویوی

دارن هاردی می گوید باید با خودمان عهدببندیم که از خیالات پوچی همچون برنده شدن در قرعه کشی و کسب نتایج فوری  بیرون بیاییم و و خودمان را فریب ندهیم.

قهرمانان و برنده ها صبح  ها زود از خواب بیدار می شوند و  زمانی که همه تمرین را تعطیل می کنند آنها باز  هم ادامه می دهند و بسیار بیشتر از دیگران تمرین می کنند و درنهایت رنج، خستگی ،تنهایی ، تلاش ، کوشش ،  و ناراحتی بارها شکست خوردن باعث می شود قهرمان شوند .

پایان فصل اول

با تشکر از اینکه مقاله خلاصه کتاب اثر مرکب مربوط به فصل اول را مطالعه کردید . می توانید از لینک های  زیر خلاصه سایر فصل های کتاب اثر مرکب را مطالعه نمایید.

 همچنین می توانید در پادکست نمو خلاصه فصل اول را گوش کنید.

پیشنهاد برای مطالعه

این پست دارای 4 نظر است

  1. من کتاب اثر مرکب رو به پیشنهاد یکی از دوستانم از اپلیکیشن خوانا خریداری کردم که واقعا عالی بود و محتوای خوبی داشت. این آدرس وب‌سایت خوانا هستش: http://www.khanabooks.com

    1. محمد برخورداری

      با سلام . خیلی ممنون بابت بازدید سایت و همچنین معرفی این اپلیکیشن. موفق باشید .

دیدگاهتان را بنویسید

5/5 - (1 امتیاز)
×
×

سبد خرید