چرا نباید اخبار را دنبال کنیم

کتاب اخبار را دنبال نکنید

مروری بر کتاب "اخبار را دنبال نکنید"- تازه ترین اثر رولف دوبلی

 چرا نباید  اخبار را دنبال کنیم؟ سوال مهمی است که پیدا کردن جواب های مناسب برای آن می تواند کمک بزرگی برای استفاده بهتر از زمان کرده  و  آرامش ذهنی در زندگی به ارمغان بیاورد. 

من در این مقاله برای شما این دلایل را توضیح می دهم 

 آیا می دانید دارید الان که مشغول مطالعه این متن هستید چه حوادث و اتفاقات مهمی!  دور و برتون  رخ داده ؟

  • طوفان سهمگینی  در یکی از ایالت های  امریکا عده زیادی رو بی خانمان کرد.
  • بخش زیادی از جنگلهای استرالیا در آتش سوخت .
  • یک پیرزن 101 ساله موفق شد بر بیماری سختی که داشت غلبه کنه.
  • اجلاس سران 8 هفته آینده برگزار میشه
  • سه واحد تولیدی که احتکار می کردند  پلمپ شدند
  • یارانه این ماه طبق روال ماه های قبل نفری 45500 تومن هست
  • یک زوج هنری دیگه هم از هم جدا شدند
  • وزیر امور خارجه، وارد کشور شد
  • متهم بزرگ بانکی س-ش به دادگاه احضار شد.
  • سهمیه این ماه بنزین در کارت های سوخت شارژ شد.

 و …..

 این چند خبر بخش ناچیزی از مجموعه بسیار زیادی از اخباری است که در یک شبانه روز از طریق رسانه های مختلف دریافت می کنیم. ( تازه من فقط خوب هاش رو گلچین کردم )

من  محمد برخورداری هستم و الان مدت بیشتر از یک سال هست که نسبت به اعتیاد به مصرف اخبار پاکی دارم. 

محمد برخورداری

شما که این مطلب را می خوانید احتمالاً در یکی از دو دسته زیر قرار دارید. یا مثل من و خیلی از افراد دیگه قید دنبال کردن اخبار روز مره  را زده اید و زمان و انرژ ی و آرامش بیشتری برای خودتون ایجاد کردید و یا اینکه هنوز خواسته یا ناخواسته به دنبال کردن اخبار روزانه عادت دارید.  در هرصورت شما را دعوت می کنم تا انتهای این مقاله همراه من باشید و امیدوارم خواندن این مقاله اطلاعات مفیدی در اختیار شما قرار بده  و اگر جزو دسته دوم هستید امیدوارم حتماً این کتاب را مطالعه کنید و به دسته اول بپیوندید و بپذیرید  که چرا نباید اخبار را دنبال کنیم؟

مطلبی  که در ادامه می خوانید  مربوط هست به معرفی کتاب “اخبار را دنبال نکنید”  تازه ترین اثر رولف دوبلی نویسنده پر آوازه کتابهای  هنر شفاف اندیشیدن و  هنر خوب زندگی کردن .

 رولف دوبلی  در  این کتاب  به توضیح دلایل می پردازد که طبق آنها برای داشتن یک ذهن آرام نیازمند یک رژیم سخت خبری  هستیم و اینکه پیگیری هر نوع خبری را در هر شکل  رها کنیم.

ضمن  اینکه  مجدداً شما را به خواندن این کتاب ارزشمند توصیه می کنم در ادامه به صورت مختصر به برخی از دلایل مطرح شده در کتاب برای دنبال نکردن اخبار اشاره می کنم.

 با من همراه باشید.

1- اخبار بي ربط است .

یکی از مهم ترین دلایل برای پاسخ به اینکه چرا نباید اخبار را دنبال کنیم  موضوع بی ربط بودن اخبار به مسایل مهم زندگی ما است .

خوب است بدانیم آنچه كه به عنوان اخبار در اختيار ما قرار مي گيرد در بهترين حالت “تكه هاي اطلاعاتي”  هستند كه به طور گزينش شده و بر اساس قدرت جلب توجه و نه اهيمت واقعي آنها و به صورت ناقص به ما عرضه مي شوند  و عمدتاً هيچ ارتباطي با مسايل مهم زندگي ما ندارند و معمولاً مربوط به اتفاقاتي هستند كه ما روي آنها كنترلي نداريم و بيشتر باعث مي شوند در شناخت واقعيت دچار خطا شويم و تفسير هاي غلطي نسبت به  واقعيات پيرامون خود داشته باشيم.

وقتي صحبت از چيزهايي مي شود كه در زندگي شما اهميت دارد،  اخبار نسبت به آنها بي ربط است.
برآورد شده كه هر فرد در طول يك سال حدوداً 20 هزار خبر را شنيده . يعني حدود 60 خبر در يك روز. سعی کنید با صداقت به این سوال جواب دهید که از بين همه اين اخبار ، چند مورد  به شما كمك كرده تا  در مورد مسايل زندگي از جمله خانواده، شغل، رفاه و يا كسب و كار  تصميمات بهتري بگيريد؟


حتي اگر اين احتمال را قبول كنيم كه از بین همه این اخبار، گزارش خبري بوده كه باعث بهتر شدن كيفيت زندگي شما شود به اين فكر كنيد كه در ازاي آن چه تعداد اخبار بي فايده را در ذهن خود راه داده ايد؟‌

واقعیت این است که براي رسانه ها چيزهایي مهم است كه توجه را به خود جلب كند.
اگر نگران از دست دادن چيزهاي مهم هستيد مطمئن باشيد كه هميشه اخبار مهم  از طريق خانواده ، دوستان و همكاران راه خود را براي رسيدن به شما پيدا مي كنند. كافي است به يكي از دوستان خود بگوييد چه خبر ؟ كل اطلاعات  و اخبار داغ روز به همراه تحلیلی و تفسیر آنها  تقديم شما مي شود.

اين موضوع قلب اين مدل كسب و كار است.

2- اخبار خارج از دايره شايستگي شماست.

وارن بافت اصطلاح “دايره شايستگي” را مطرح كرده به اين معني كه  در زندگي حرفه اي حوزه هايي وجود دارند كه ما در آنها عملكردي بهتر از ديگران داريم و وظيفه ما در زندگي اين است كه  دايره شايستگي هاي خودمان را  بشناسیم و  آن را تقويت كنيم تا هم عملكرد بهتري داشته باشيم و هم منفعت بيشتر ي کسب کنیم.

 ما امروزه در دنیایی زندگی می کنیم که در آن کارها تا حد خیلی زیادی تخصصی شده است و  برای موفقیت بهتر است صاحب تخصص در یک زمینه باشیم و به عمق برویم و در سطح نمانیم.
 برای این کار نیاز به این داریم که از زمان خود استفاده بهتری ببریم و در حوزه ای که قصد استاد شدن در آن را داریم به مطالعه و کسب اطلاعات اقدام کنیم و در حوزه هایی که بی ارتباط با ما و دایره شایستگی ما هستند ورود نکنیم. به عبارت دیگر باید توان  و زمان خود را صرف افزايش اطلاعاتي كنيد كه در دايره شايستگي شما قرار دارند.

 اخبار دقيقاً حاوي موضوعات و مطالبي هست كه معمولاً ارتباطي با حوزه شايستگي شما ندارد و با ارائه اطلاعات سطحي،  فقط زمان و توجه شما را صرف خود مي كند. به همين دليل بايد اين زمان و توجه را صرف دريافت اطلاعات و  اخباري كنيد كه به رشد شما كمك مي كنندو دایره شایستگی شما را عمیق می کند.

3- اخبار ما را منفعل مي كند

 سومین دلیل برای  اینکه چرا نباید اخبار را دنبال کنیم بر می گردد به موضوع ایجاد انفعال توسط اخبار و رسانه های خبری.

داستان هاي خبري معمولاً مربوط به چيزهايي هستند كه  نمي توانيد تغييرشان دهيد. انبوهي از اخبار مربوط به جنگ،‌بيماري، حوادث و اتفاقات مختلف ،‌اعتصاب و ….

  هنگامي كه مغز ما با انبوهي از مسايل روبرو مي شود كه نمي تواند براي حل كردن آنها اقدامي انجام دهد كم كم دچار انفعال شده و  نقش قرباني به خود مي گيريم و انگيزه ما براي اقدام كم مي شود و  گرفتار  احساس درماندگي آموخته شده مي شويم.

 بهتر است به جاي پيگيري چيزهايي كه كنترلي روي آنها نداريم، انرژي خود را صرف موضوعاتي كنيم كه مي توانيم روي آنها تاثير گذار باشيم. 

4- اخبار آرامش ذهن ما را از بين مي برد

 بدون شك يكي از مهمترين ملاك هاي داشتن يك زندگي خوب آرامش ذهني و دروني است كه لازمه  اين آرامش، دوري كردن از احساسات سمي مانند ترس، دلخوري،حسادت و ترحم بي جا داشتن نسبت به خودمان است . زماني كه شما يك خبر يا مقاله آنلاين را مي خوانيد كافي است به نظرات منفی زير آن (که تازه از فیلتر اولیه هم عبور کردند) دقت كنيد. به وضوح متوجه شويد كه چه ميزان از احساسات منفي در شما ايجاد مي شود .

 همانطور كه قبلاً اشاره شد بيشتر محتواي اخبار مربوط به مسايل و موضوعاتي است كه خارج از اختیار و كنترل ما قرار دارند  و توجه  كردن به آنها باعث ايجاد احساسات منفي شده و  آرامش ذهني ما را به هم مي زند. اين وظيفه ماست كه انتخاب كنيم به وسيله اخباري كه وانمود مي شود مهم  و جديد هستند پريشان نشويم  و مغزمان را از اين اخبار پاكسازي کرده و  ایجاد آرامش ذهنی یکی از مهم ترین دلایلی است که ما را متقاعد می کند چرا نباید اخبار را دنبال کنیم؟

5- اخبار براي بدنتان سمي است

 نسل حاضر ما انسانها، باقي مانده اجدادي هستند كه براي بقاء به اطلاعات منفي بيشتر توجه مي كردند و واكنش نشان مي دادند.  در روان شناسي نيز بر همین اساس  قاعده اي داريم به نام “سوگيري منفي”  يعني ما به محر ك هاي منفي حساسيت بيشتري نشان مي دهيم تا محرك هاي مثبت .
 به بيان ديگر ما معمولاً‌ زماني كه چيزي را از دست مي دهيم دو برابر ناراحت مي شويم نسبت به زماني كه چيزي را به دست مي آوريم و خوشحال مي شويم.  مثلاً اگر ما يك ميليون تومان به دست بياوريم و 1 واحد خوشحال شويم زمانی که   پولی به همان اندازه یعنی يك ميليون تومان از دست بدهيم به ميزان 2 واحد ناراحت مي شويم.

 رسانه هاي خبري از اين ضعف به خوبي بهره برداري مي كنند و جرياني از اخبار و داستانهاي تكان دهنده براي ما ارائه مي كنند كه براي مغز ما ساخته شده است. اين اخبار با تحريك سيستم عصبي ما موجب ترشح هورمون استرس زاي كورتيزول شده و سيستم ايمني بدن را تضعيف مي كند .

 وقتي سيستم ايمني بدن ضعيف شود راه براي ورود بيماري هاي مختلف باز مي شود.

زماني كه استرس زياد شود قدرت اراده افراد براي انجام كارهاي مفيد كم مي شود  و اين موضوع باعث  ايجاد تعلل در انجام کارهای موثر مي شود و در نهايت كيفيت زندگي را كم مي كند.

 در طول ده سال گذشته دو چيز تغيير زيادي كرده است. اول اينكه به لطف تلفن هاي همراه  و صفحه هاي نمايشگر داخل مكانهاي عمومي، ما بيشتر از قبل در معرض اخبار قرار  گرفته ايم و  دوم اينكه خبرها روز به روز جذاب تر و تكان دهنده تر مي شوند . اين دو تغيير عمدتاً‌ اثرات مخربي بر سلامت روان افرادي كه اين اخبار را مصرف مي كنند گذاشته است.

سمی و خطرناک بودن اخبار برای بدن ما یکی از مهم ترین دلایلی است که به ما توضیح می دهد که چرا نباید اخبار را دنبال کنیم

چرخه منفی اخبار

چرخه منفی اخبار

نتیجه

در این کتاب دلایل زیادی  برای اینکه چرا نباید اخبار را دنبال کنیم  آورده شده است  که اشاره به همه آنها امکان پذیر نیست به طور خلاصه باید به این نکات توجه داشت که اخبار در شکل های مختلف خیلی قصد آگاه سازی ندارند.  بلکه در واقع نوعی کسب و کار هستند که توجه ما را به سوی خود جلب می کنند خصوصاً در فضای آنلاین که کلیک کردن مخاطبین برای رسانه ها ارزشمند است و منجر به کسب در آمد به واسطه تبلیغات می شود .

رولف دوبلی به این نکته مهم هم اشاره دارد که  اخبار به این دلیل که فاقد تحلیل های عمیق است  و معمولاً  محتوای آن به صورت گزینشی انتخاب می شود باعث  می شود تا باور های نادرستی در مخاطبین شکل گرفته و این باورها مبنای رفتار ها و واکنش های نادرست شود.

نکته آخر اینکه ما در این دنیا زمان و انرژی محدودی  داریم و باید انتخاب کنیم که این زمان و توجه خود را قرار است صرف چه کارهایی کنیم کارهایی که باعث رشد ما می شوند و یا کارهایی که هیچ کمکی به بهبود زندگی ما نمی کنند . امیدوارم مطالعه مقاله چرا نباید اخبار را دنبال کنیم برای شما مفید واقع شده باشد .

خواندن خلاصه کتاب های زیر را هم به شما توصیه می کنم

4.5/5 - (2 امتیاز)
امتیاز شما به این مطلب
5/5

این پست دارای 4 نظر است

  1. محمد جواد

    سلام،درسته.و مخصوصا اینکه عادت داشته باشی کامنت های زیر مطالب و اخبار هم بخونی سرشار از احساسات منفی میشی،حتی بیشتر از خواندن خبر،خواندن واکنش ها و اظهار نظر ها آدم رو عصبی میکنه.تشکر از مطلب خوب شما.

    1. محمد برخورداری

      دقیقا همینطوره. نکته مهمی که ما فراموش می کنیم اینه که هر مطلبی که ما بهش اجازه ورود به ذهنمون رو بدیم به اندازه ای روی ما تاثیر می گذاره و به جریان فکر ما جهت میده و بهترین کار دوری کردن از اخبار خصوصا اخبار منفی و نگران کننده است.

  2. بابک

    چجوری باید شروع کرد به کنار گذاشتن خبر خوندن؟

    1. محمد برخورداری

      دوست عزیز سلام. جواب کوتاه برای این سوال اینه که کم کم باید شروع به این کار کرد.
      اما جواب طولانی تر اینه که:
      1- باید متوجه ساز و کار رسانه ها بشیم که تقریباً هدف تمامی رسانه ها جلب توجه و تبلیغات و اهداف دیگه است و نه صرفاً اطلاع رسانی. توجه کردن به اخبار و کلاً رسانه ها باعث تشدید احساس ناراحتی، نگرانی، خشونت، ناامیدی و … در وجود ما میشه. با توجه مدام به اخبار، کم کم باور میکنیم که در دنیایی پر از زشتی و بدی زندگی می کنیم و از جنس همون موضوعات رو بیشتر در زندگی دریافت می کنیم. این در حالی هست که این موضوعات صرفاً باورهای ما هستند نه واقعیات دنیا. باورهای ما حاصل ورودی های ذهن ما و اطلاعاتی است که ما در طول زمان اونها رو از جاهای مختلف مثل خانواده، مدرسه، رسانه و …. پذیرفتیم. برای اینکه درک درست تری از زندگی داشته باشیم لازمه تا بتونیم کنترل آگاهانه ای روی ورودی های ذهنیمون داشته باشیم و دوری از اخبار یکی از بهترین و اولینی گزینه ها برای کنترل ورودی های ذهن هست.
      2- برای اینکه این کار رو بهتر انجام بدیم لازمه تا سعی کنیم به هر موضوعی که احساسات منفی در ما ایجاد می کنه دوری کنیم و از طرف دیگه سعی کنیم به صورت عمدی و آگاهانه به موضوعاتی توجه کنیم که به ما احساس بهتری می دهند و این شامل همه چیزهای زیبایی هست که میتونیم ببینیم، بشنویم و به اونها فکر کنیم.
      3- این کار نیاز به کمی زمان داره تا کم کم متوجه بشیم دنبال کردن اخبار به هیچ عنوان ضرورتی نداره و با کنار گذاشتن اونها چیزی رو از دست نمی دیم.
      4- البته ذهن ما به خاطر طبیعتی که داره همیشه به دنبال اخبار منفی و نگران کننده هست و این ما هستیم که باید افسار این ذهن سرکش رو به دست بگیریم. یعنی این کار رو باید همیشه انجام بدیم تا کم کم برامون آسون بشه.
      5- علاوه بر اینکه مطالعه کامل «کتاب چرا نباید اخبار را دنبال کنیم» رو به شما دوست عزیز توصیه می کنم، برای کسب اطللاعات بیشتر میتونید خلاصه فصل 5 کتاب اثر مرکب رو که در سایت موجود هست مطالعه کنید.
      6- همچنین «خلاصه کتاب هنر ظریف بی خیالی» برای آشنایی با تاثیر تبلیغات رسانه ها و «خلاصه کتاب بخواهید تا به شما داده شود» برای به فهم بهتر موضوع کنترل ورودی های ذهنی میتونه براتون مفید باشه.
      امیدوارم این مطالب مورد استفاده شما قرار بگیره.

دیدگاهتان را بنویسید