درباره تکنیک جداسازی

conclusion2

درباره تکنیک جداسازی

هر کدام از ما در طول زندگی روزانه با موقعیتهایی روبرو می شویم که حالمان را بد می کند این موقعیتها میتواند یک مشاجره  در خانواده و یا محل کار باشد یا یک فقط  به اندازه دو دقییق گوش دادن به اخبار ( بین اخبار هشت وسی دقیقه صبح یا بیست وسی دقیقه شب هیچ فرقی وجود نداره ) و دریافت کلی سوژه برای ناراحتی و نگرانی . اتفاقی که در این موقعیتها برای ذهن ما می افتد این است  که معمولاً به طور ناخودآگاه هر رویداد و اتفاق بدی به همراه خودش زنجیره ای از افکار منفی  را به همراه دارد . یعنی زمانی که شما با شریک عاطفی خود دعوا می کنید ، هر چقدر شدت این مسئله بیشتر باشد افکار منفی که به ذهن شما وارد می شود هم قویتر خواهند بود  . این افکار که به صورت اتوماتیک و ناخودآگاه فعال می شوند ، دامنه وسیعی از خودگوییها را به همراه دارند که شامل سرزنش کردن خود و یا دیگران ، تاسف خوردن ، عصبانیت و از همه مهم تر پیش بینی های منفی در رابطه با آینده و اتفاقات پیش رو و عواقب این ماجرا می شود . خوب طبیعتاً زمانی که ذهن ما درگیر این هیجانات است قدرت تعقل و رفتار آگاهانه ما کم میشود و این خطر وجود دارد که ما به خاطر اینکه در این لحظات تحت تاثیر این افکار و هیجانات منفی هستیم دست به اقدامی بزنیم که سنجیده نیست .

حالا چه کنیم؟

یکی از تکنیکهای خیلی موثری که به ما کمک زیادی میکنه تا در این شرایط بهتر خودمان را مدیریت کینم تکنیک جداسازی هست .

جدا سازی که در اصطلاح علمی آن به نام گسلش شناختی مطرح شده  یعنی اینکه زمانی که ما درحال تجربه افکار  و هیجانات منفی هستیم باید به این نکته مهم توجه کنیم که این افکار الزاماً حقیقت ندارند و ما مجبور به واکنش  نشان دادن ، توجه و کنترل آنها نیستیم . کاری که ما باید انجام بدهیم این است که  بدون اینکه د رمورد آنها قضاوت کنیم فقط آنها را تماشا کنیم . مثل ابرهایی که در آسمان هستند. بسیاری از افراد دچار این اشتباه می شوند که  اولاً  این افکار را به عنوان حقیقت تلقی می کنند و ثانیاً خودشان را با این افکار یکی می دانند و بر اساس این گفتگوهای منفی که حقیقت ندارند  واکنش نشان می دهند  .

در همان مثالی که  مطرح شد، یک مشاجره با شریک عاطفی می تواند باعث ایجاد افکار منفی دیگری شود از جمله اینکه او اصلاً من را درک نمی کنه . دیگه از این زندگی خسته شدم. هرچی میگذره شرایط بد تر میشه ، حتماً میخواد دوباره شروع کنه به قهر کردن، باید بهش نشون بدم با کی طرفه و … توجه دارید که این افکار بدون پشتوانه که به ما حمله می کنند فقط شرایط ذهنی ما را بدتر می کنند  و زمانی که ما به آنها توجه کینم و درگیر آنها شویم واکنشهای نامناسبی نشان می دهیم . پس یادمان باشد که فقط باید به صورت یک مشاهده کننده بی طرف به این افکار  تماشا کنیم و به آنها واکنش نشان ندهیم تا از قدرت گرفتن آنها جلوگیری کنیم و بتوانیم عملکرد بهتر و موثرتری داشته باشیم.

5/5 - (1 امتیاز)
امتیاز شما به این مطلب
5/5

این پست دارای یک نظر است

  1. Ayd

    بسیار عالی

دیدگاهتان را بنویسید