خلاصه كتاب آرزوهاي تحقق يافته وين داير

خلاصه کتاب آرزو های تحقق یافته وین دایر

خلاصه كتاب آرزوهاي تحقق يافته وين داير

دوست عزيزسلام 

مطالبي كه در ادامه مطالعه مي كنيد خلاصه يكي از بهترين آثار دكتر وين داير مي باشد با نام آرزوهاي تحقق يافته   كه به گفته خودش بعد از حدود يك سال و نيم مراقبه  نوشته شده و حاصل دانسته هايش در طول زندگي بوده است. مانند بقيه خلاصه كتابهاي موجود در سايت www.barkhordariy.com   سعي شده تا مهمترين مطالب كتاب به رشته تحرير آورده شود و اميد است كه اين مجموعه براي شما خواننده عزيز مفيد و قابل استفاده باشد . خوشحال مي شوم كه بعد از مطالعه كتاب نظرات ارزشمند خود را در خصوص محتواي ارائه شده با من در ميان بگذاريد تا بتوانم در ادامه مسير از نظرات شما در بهبود كارها استفاده كنم.

 اين كتاب در  8 فصل نوشته شده و  در آن به 5 اصل مهم جهت تحقق روياها اشاره شده است و راه كارهايي براي استفاده از اين اصول بيان شده است.

خوب بدون اتلاف وقت بريم به سراغ اصل كتاب

فصل اول باوری که نسبت به خودتان دارید را تغییر دهید

كتاب آرزوهاي تحقق يافته با نقل جمله اي از نويل گادارد شروع مي شود. يكي از سخنرانان مذهبي برجسته امريكايي كه وين داير بخش زيادي از مطالب اين كتاب را از آموزه ها و تعليمات  او برداشت كرده است.

سلامتی، ثروت، زیبایی و نبوغ را نمی توان به وجود آورد، مگر اینکه ذهن خود را به گونه ای برنامه ریزی کنید تا بتوانید آن ها را آشکار کنید. به عبارتی باید باوری که نسبت به خودتان دارید را تغییر دهید. هر آن چیزی را که نسبت به خودتان باور دارید در نهایت تبدیل به واقعیت شما می شود.

وين داير تمام تلاش خود را كرده  تا به خواننده كتاب آرزوهاي تحقق يافته، اين مفهوم را انتقال دهد كه رسيدن به خواسته ها و تحقق آنها امري امكان پذير است. تنها كافي است كه باوري را كه نسبت به خودتان داريد به صورت بنيادي  تغيير دهيد.

ما با دو رويكرد در زندگي مواجه هستيم. اولي  عادي بودن هست  و دومي خارق العاده ( غيرعادي) بودن .

 درحالت اول مسيري كه در زندگي انتخاب مي كنيم مانند اكثريت جامعه است. يعني يك شهروند عادي باشيم درس بخوانيم، قوانين را رعايت كنيم، شغلي داشته باشيم و تشكيل زندگي بدهيم و بازنشستگي و …. كه البته بد نيست و اكثريت مردم به اين شكل زندگي مي كنند.

 اما مسير خارق العاده بودن يعني رشد و گسترش تا مرزهاي نامحدود و بي نهايت كه اين موضوع خواسته روح و هويت الهي ما مي باشد زيرا وي‍‍ژگي اصلي روح ما نامحدود بودن است.

 باورهايي كه ما نسبت به خودمان داريم به دو دسته كلي تقسيم مي شوند.

  • دسته اول باورهايي كه نسبت به توانمندي هاي جسمي خودمان داريم. موضوعاتي مانند هوش، سلامتي ، مهارت ها و توامندي ها، خصوصيات اخلاقي و ويژگي هاي شخصيتي و … مانند اينكه چقدر باهوش هستيم؟ چه مهارتهايي داريم و در چه مسايلي نسبت به ديگران بهتر هستيم؟ چه قدر سلامت هستيم ؟ شجاع هستيم يا ترسو  و…..
  • دسته دوم باورهايي كه نسبت به توانايي هاي نامشهود و دروني خودمان داريم. اينكه روح ما چه توانايي هايي دارد؟ ( مثل قدرت شفادهي) و همچنين باورهايي درمورد خدا و اعتقادات مذهبي  و…..

“برای آن که متحول شوید بايد نحوه تفکر خود را متحول کنید، اما نحوه تفکر عوض نمی شود، مگر اینکه ایده و باورهای جدیدی داشته باشید، زیرا نحوه تفکر شما ناشی از ایده ها و باورهای شماست.”

فكر چيست؟

از نظر وين داير  در خلاصه كتاب آرزوهاي تحقق يافته   فرايند فكر كردن چيزي جز مشاهده و انتخاب نيست.

افکار هیچ حد و مرز و شکلی ندارند که بتوانیم آنها را مورد بررسی قرار دهیم، همچنین این افکار هیچ تعداد معین و ترتیب خاصی ندارند. این افکار مثل عددهایی هستند که روی یک صفحه نمایش بزرگ ظاهر  می شوند و سپس محو می شوند. شما می توانید در آن واحد افکار متضادی داشته باشید که از یک موضوع به موضوع دیگر در گردش هستند. اين افكار از زمان بيداري تا زمان به خواب رفتن مدام در  رفت و آمد هستند و مانند رودي در جريان هستند و همانطور كه اشاره شد نقش ما تنها مشاهده اين افكار و انتخاب است.

براي ايجاد تغيير در باور ها بايد ياد بگيريم كه از اين فرايند مشاهده و انتخاب به بهترين شكل استفاده كنيم و  افكاري را انتخاب كنيم كه احساس خوبي در ما ايجاد مي كنند. مانند اينكه من سلامت هستم . من زيبا هستم. همه من را دوست دارند. من موجودي الهي هستم. ما بايد افكاري را انتخاب كنيم كه شور و عشق و اميد و مهرباني و نشاط و سرزندگي را در ما ايجاد كنند و رنج و غم و ناراحتي و حقارت را از ما دور كنند.

 توصيه هايي براي اين فصل از خلاصه كتاب آرزوهاي تحقق يافته  :

  • اين واقعيت را بپذيريد كه واقعيتي غير مادي وجود دارد.
  • مراقبه را ياد بگيريد و زماني را به انجام اين كار اختصاص دهيد.
  • هر وقت ناراحت شديد سعي كنيد فكري را كه موجب آن شده شناسايي كنيد و آن را با افكار بهتري عوض كنيد و اين كار را تا اندازه اي انجام دهيد كه به احساس بهتري برسيد.
  • با خودتان تكرار كنيد كه از الان براي من هيچ محدوديتي وجود ندارد و هيچ چيز نمي تواند مانع رشد و تعالي من شود.

فصل دوم هویت برتر و بالاتر شما

من كيستم؟

وین دایر در این قسمت از خلاصه كتاب آرزوهاي تحقق يافته  در پاسخ به اين سوال بايد دقت كنيم كه خصوصيات فيزيكي ما در طول زمان تغيير كرده اند پس در جواب من كي هستم نمي توانيم خودمان را با جسممان يكي بدانيم.

 در واقع یک شعور نادیدنی (هویت واقعی شما) وجود دارد که مدیریت و ساماندهی تمام قسمت های بدن شما را بر عهده دارد، سلول های بدن شما را تحت کنترل دارد و آن ها را به سلول های جدید تبدیل می کند و سلول های فرسوده را از میان می برد.

آن من ساختگی (هویت کاذب شما) شاهد تمام این فرآیند است و در کل این فرآیند هیچ کاری از دست آن برنمی آید. در حقیقت جسم فیزیکی شما که آن را به اشتباه خود می پندارید، تحت مدیریت هوش و هویتی برتر قرار دارد که نادیدنی است و مستقل از تمام عوامل بیرونی است.

هویت واقعی شما این جسم فیزیکی که اشغال کرده اید نیست. فیزیک کوانتوم ثابت کرده است که جسمی که در حال حاضر اشغال کرده اید و در حال خواندن این پاراگراف هستید با جسمی که در هنگام خواندن پاراگراف قبلی داشتید کاملا متفاوت است. بله این ویژگی دنیای مادی است که ما در آن زندگی می کنیم.

در واقع هويت واقعي ما انرژي يا نيرويي بدون شكل و غير مادي است يعني همان روح الهي كه قابل تغيير نيست.

این که به این سطح از آگاهی برسید که باور کنید، خداوند بیرون از شما نیست، بلکه درون شماست، گام مهمی در تحول معنوی شما به حساب می آید. هنگامی که به این سطح از آگاهی رسیدید می توانید با اطمینان بگویید: من كامل هستم.

به عبارتی دیگر حقیقت برتر خود شما هستید و تنها وظیفه ی مهمی که شما بر عهده دارید این است که خود را با این بخش قدسی از وجوتان هماهنگ کنید. زمانی که این واقعیت را درک کردید به تدریج به گونه ای عمل می کنید گویی خداوند عمل می کند و کم کم به توانایی خلق کردن و خلاقیت مانند خداوند دست می یابید.

توصيه هايي براي اين فصل از خلاصه كتاب آرزوهاي تحقق يافته  :

  • در طی روز چندین بار این سوال مهم و کلیدی را از خود بپرسید: “من باید چه بگویم یا چه کاری انجام دهم، آیا اعمال من ناشی از هویت کاذب من است یا از هویت برتر من نشات می گیرند؟” از خودتان این سوال را بپرسید و تا می توانید خود را به بخش الهی وجوتان نزدیک تر کنید.
  • به تمرینات مراقبه بپردازید، در هنگام مراقبه تجسم کنید که درون شما ذره ای نورانی در حال درخشش است. سعی کنید این ذره را گسترش دهید تا جایی که تمام وجود شما را در بر بگیرد. این ذره الهی بخشی از وجود خالق هستی است که درون شما دمیده شده است.
  • این عبارت تاکیدی را مرتب با خود تکرار کنید: من کامل هستم، من توانا هستم، من موجودی نامحدود هستم.

فصل سوم هویت الهی و متعالی شما

وين داير در اين فصل از خلاصه كتاب آرزوهاي تحقق يافته  هم به آموزه هاي نويل اشاره مي كند تا بيشتر ما را متوجه اين موضوع كند كه هويتي الهي داريم.

شگفت انگیزترین حقیقت در جهان هستی این نکته است که شما هویت الهی دارید. شما خلاق و خلق کننده هستید. شما مانند خالق هستی دارای قدرت آفرینش هستید. این مهم ترین رازی است که تمام پیامبران و عارفان در طول تاریخ به آن دست پیدا کرده اند. البته به شما هشدار می دهم که به این حقیقت نمی توانید از طریق عقل و منطق برسید. تنها از طریق احساس است که می توانید آن را درک کنید. این سطح از آگاهی تنها به شکل عشقی ظاهر می شود که وصف ناپذیر است.

رسيدن به این سطح از آگاهی که اساس وجود شما خداوند است و درک این موضوع که اگر او عاشق نبود شما را خلق نمی کرد، قلب شما را مملو از عشق و محبت می کند. این امر تنها در صورتی امکان پذیر است که حقیقت خود را کشف کرده باشید و به خدای درون خود نزدیک شده باشید، در این صورت است که زندگی شما سرشار از نعمت و غنا می شود.

  وين داير براي درك بهتر اين موضوع كه ما هويت الهي داريم مثال زيبايي مطرح مي كند.

فرض کنید خداوند مانند اقیانوس است، حال اگر یک لیوان از آب این اقیانوس بردارید، آیا آب داخل لیوان اقیانوس است؟ پاسخ این سوال بدون شک بله است! در واقع اگرچه اقیانوس بسیار وسیع است، اما آن یک لیوان آب تمام ویژگی های اقیانوس را دارد. شما نیز ذره ای از وجود خدا هستید. شما جدا از خدا نیستید. پس از هویت الهی خود آگاه باشید و از منشا خود احساس جدایی نکنید.

وين داير به اين موضوع اشاره مي كند كه براي نوشتن اين كتاب، حوادث و اتفاقات طوري رقم خورد تا اين آگاهي ها در دسترس او قرار بگيرند و بر اساس اين قاعده كه  “وقتي شاگرد آماده باشد استاد از راه مي رسد”، او در طول سال ها خود را آماده كرده بود و در زمان مناسب اين آگاهي ها را دريافت كرد  و براي نوشتن كتابش مورد استفاده قرار داد.

توصيه هايي براي اين فصل از خلاصه كتاب آرزوهاي تحقق يافته: 

به مکالمات روزمره خود دقت کنید، ببینید چگونه از كلمه  من استفاده می کنید. اگر آنچه بعد از آن می آید با آنچه خالق هستی می گوید متفاوت باشد باید آن را اصلاح کنید. سعي كنيد از كلمات قدرتمند و مطابق با هويت الهي خود استفاده كنيد مانند من قوي هستم. من سالم هستم و درهمه حال به خود يادآوري كنيد كه من هويت الهي دارم.

در ادامه خلاصه كتاب آرزوهاي تحقق يافته  و در طول 4 فصل بعد وين داير به اصول اساسي موفقيت از ديدگاه خودش اشاره مي كند كه توجه به آنها و رعايت آنها مي تواند خوسته هاي افراد را محقق كند.

فصل چهارم اولین اصل تحقق رویاها: استفاده از قدرت تجسم و تصویرسازی ذهنی

تخیل مهم تر از دانش است، دانش محدود است اما تخیل تمام جهان را در بر می گیرد.

آلبرت انشتین

وین دایر در این قسمت از خلاصه كتاب آرزوهاي تحقق يافته  به این موضوع اشاره دارد که  بزرك ترين موهبتي كه نصيب ما شده قدرت تجسم و تصويرسازي ذهني ما مي باشد. از طريق اين قدرت مي توانيم به تمام خواسته هايي كه داريم برسيم و نكته مهم اين است كه ما فرمانرواي اين قلمرو هستيم.

 براي اينكه چيزي به اين دنياي هستي وارد شود  و خواسته اي محقق شود، ابتدا بايد به طور جدي در تخيل شما شكل بگيرد.

 هنري ديويد تروي  مي گويد :‌

اگر کسی با تمام وجود در جهت رویاهای خود حرکت کند و بگونه ای زندگی کند که در ذهن خود تصویر سازی کرده است، به موفقیتی دست خواهد یافت که در مدت زمان معمولی امکان پذیر به نظر نمی رسد.

 دو عبارت مهم در اين جمله، روياها و تصوير سازي است.  وين داير اين توصيه را دارد كه همواره رویاهای بزرگ در سر بپرورانید و همچنین در ذهن خود به گونه ای تجسم و تصویرسازی کنید گویی هم اکنون به تمام رویاهای خود رسیده اید. اگر این تصویرهای ذهنی را حفظ کنید، دست خلقت با شما هماهنگ خواهد شد تا خواسته شما را تحقق بخشد حتی بیش از آنچه که در ذهن خود به تصویر کشیده اید.

تجسم کردن

در اين رابطه بايد مراقب استفاده اشتباه از اين قدرت هم باشيم و اين زماني است كه با قدرت تخيل و تجسم خود چيزهايي را تجسم كنيم كه خواستار آنها نيستيم.

قواعد تخيل سالم:

قاعده اول: هرگز افکاری را که مایل نیستید تحقق پیدا کنند، در قلمروی تخیل خود راه ندهید.

قاعده دوم: هرگز اجازه ندهید تخیل شما با افکاری آلوده شود که مربوط به زندگی گذشته شماست.

طبق اين قاعده شما بايد ايمان داشته باشيد كه توانايي تحقق چيزهايي كه تا كنون در زندگي تان وجود نداشته را دارا هستيد.

قاعده سوم: قدرت تخیلتان فقط و فقط متعلق به شماست.

همانطور که توضیح داده شد قلمروی تخیل شما بسیار وسیع است و حد و مرزی ندارد. این قلمرو درون شماست، بنابراین شخص دیگری نمی تواند به آن دسترسی داشته باشد. هیچ کس قادر نیست چیزی را در این قلمرو شخصی قرار دهد که خلاف میل شما باشد.

قلمروی تخیل شما زمین حاصل خیزی است برای رشد و تجلی هرگونه خواسته ای که شما خواهان خلق آن هستید. هرگز به كسي اجازه ندهيد كه با كلام و به ظاهر راهنمايي خود روياهاي شما را محدود كند و براي شما تعيين كند كه چه چيزي براي شما مناسب و خوب است و چه چيزي نامناسب.

قاعده چهارم: اجازه ندهید قلمروی تخیل شما بر اساس شرایط فعلی شما محدود شود.

این قاعده بیان می کند که شما نباید گرفتار شرایط موجود شوید. قدرت تخیل شما نامحدود است، مگر آنکه تصمیم گرفته باشید زندگی عادی و معمولی داشته باشید. در واقع تصمیم گرفته باشید که شرایط موجود را برای همیشه بپذیرید و توانایی های بالقوه و نهفته خود را شکوفا نکنید.

این نکته را از فصل های گذشته  کتاب آرزوهاي تحقق يافته  به خاطر داشته باشید که شرایط فعلی شما بر اساس باورهای گذشته شما شکل گرفته اند. از جمله باورهاي خطرناكي كه مانع تحقق خواسته ها و استفاده از قدرت تخيل مي شود اين است كه خودمان را محكوم به سرنوشت ناشي از وضعيت فعلي بدانيم.

براي رفتن به سطح بالاتری از آگاهی باید این جمله را همواره به خود بگویید:

من هم اکنون در ذهن خودم در همان شرایطی هستم که خواهان آن هستم.

این عبارت که نیروی تخیل خواسته شما را محقق می کند در واقع به این معنا است که شما با هویت الهی خود و خالق هستی هماهنگ شده اید، وقتی شما با خالق خود هماهنگ شوید به قدرتی دست می یابید که خالق شما برای خلق این جهان از آن استفاده کرده است.

هنگامی که از قدرت تخیلتان به نحو احسن بهره می برید احساس می کنید پدیده های عجیبی برای شما اتفاق می افتد، افراد مناسب در زمان درست و مکان درست، سر راه شما قرار می گیرند. دلیل آن این است که شما با قدرت خالق هستی که ماده را از عدم خلق کرده است، هماهنگ شده اید. شفا و درمان بعضی از بیماری ها که غیرممکن به نظر می رسند، کمک های مالی مورد نیاز، رسیدن کتابی که اطلاعات مورد نیاز شما را در بردارد، تغییر مطلوب در رفتار یکی از عزیزان شما و اتفاقات بی شمار دیگر به وقوع می پیوندد.

اگر با خالق خودتان هماهنگ شوید تحقق خواسته های شما نه تنها ممکن است بلکه اجتناب ناپذیر می شوند. به یاد داشته باشید در خلقت قدرتی وجود دارد که از هر قدرتی فراتر است، آن قدرت درون شماست، آن قدرت تخیل شماست. شکرگزار و حق شناس این موهبت الهی باشید و برای خلق رویاها و خواسته هایتان از آن بهره کامل را ببرید.

توصيه هايي براي اين فصل از خلاصه كتاب آرزوهاي تحقق يافته

  • به ياد داشته باشيد كه قدرت تخيل قلمروي خصوصي شما است و اجازه ندهيد كسي وارد اين قلمرو معنوي شود.
  • هيچ محدوديتي براي تخيل خود قائل نشويد.
  • اگر بتوانيد با خالق هستي هماهنگ بمانيد شرايط را برايهدايت الهي فراهم مي كنيد.

فصل پنجم دومین اصل تحقق رویاها: رویای خود را هم اکنون تحقق یافته ببینید!

شايد اين باور سخت ترين موضوعي باشد كه با آن روبرو هستيد. براي اينكه بتوانيد اين باور جديد را در خودتان ايجاد كنيد بايد حواس پنج گانه و تمام شواهدي را كه  روياي شما را غير ممكن جلوه مي دهد كنار بگذاريد و به نحوي رويايتان را در تخليتان جا دهيد كه گويي هم اكنون محقق شده است.

مثالي كه وين داير در مورد اين اصل مي زند مربوط به نوشتن همين كتاب است به اين صورت كه درحالي كه تنها يك سوم از كتاب را نوشته، كتابي با جلدي زيبا در اتاق كار  خود گذاشته با عنوان آرزوهای تحقق يافته  كه هر روز  آن را مي بيند. در واقع چيزي را كه وجود خارجي ندارد هر روز مي بيند.

و باز تاكيدي ديگر از نويل در راستاي اين اصل تحقق روياها :

شواهدی را که تحقق رویای شما را غیر ممکن جلوه می دهند ، نادیده بگیرید. فرض را بر آن بگذارید که شما هم اکنون همان کسی هستید که می خواهید باشید، زیرا با این فرض قاطع، شما با هویت الهی خودتان که خلاق است و همه چیز برای آن امکانپذیر است، به وحدت و هماهنگی می رسید.

باید فرض را بر این بگذارید که این تصویر ذهنی هم اکنون وجود دارد. نویل به این نکته قانون فرض می گوید و تأکید می کند:

اگر این فرض را آنقدر در ذهن خود نگه دارید که حس غالبِ وجود شما شود، رسیدن به خواسته تان اجتناب ناپذیر است.

برای آنکه به جایگاه جدید و ارزشمندتری از خودتان برسید، باید فرض را بر این بگذارید که شما هم اکنون همان کسی هستید که می خواهید باشید. حتی اگر هنوز در زندگی شما عینیت نیافته است، با اعتقاد به این فرض، زندگی کنید. اگر تحقق آنچه را که در تخیل تان جای داده اید حتمی بدانید، دیر یا زود آن فرض به واقعیت شما تبدیل می شود.

در مسير خلق خواسته ها بايد به دو نكته مهم ديگر در اين زمينه هم توجه كرد:

  • در روند تحقق رویاهای خود باید هر گونه شک و تردید را فراموش کنید و به زمان تحقق آنها فکر نکنید، زیرا در زمان مناسب تحقق پیدا خواهند کرد.
  • همچنین چگونگی تحقق آن را فراموش کنید. با آن زندگی کنید.

تأکید می کنم هویت الهی را درون خودتان بپذیرید و با کمک آن زندگی را آنگونه که می خواهید تحقق ببخشید. نسبت به این عقیده خیلی جدی و مصمم باشید ، شما باید طوری زندگی کنید که گویی رویا و هدفی که در قلمرو تخیل خود دارید، هم اکنون حقیقت زندگی شماست.

زندگی را با این دیدگاه سپری کنید که همه چیز امکان پذیر است و سعي كنيد این مفهوم در عمق قلمرو تخیل شما ثبت شود.

توصيه هايي براي اين فصل از خلاصه كتاب آرزوهاي تحقق يافته 

  • هر وقت به آينه نگاه مي كنيد با خود بگوييد آن كه به شما خيره شده جسم در حال تغييرشما نيست بلكه هويت الهي و واقعي شما است و با خود تكرار كنيد كه من هويت الهي بيكراني دارم.
  • بدون نگراني هويت الهي خود را در قلمرو تخيلتان جاي دهيد و با گفتن جملاتي مانند من با استعداد هستم، من قوي هستم، من خوشبخت هستم، من واقعاً ثروتمند هستم و … اجازه دهيد اين ايده آل ها در زندگي شما جاري شوند.

فصل ششم سومین اصل تحقق رویاها: تحقق رویای خود را احساس کنید

باید با تمام وجود تحقق رویای خود را حس کنید تا خواسته و رویایتان برآورده شود.

نویل 

در این اصل که می گوید تحقق رویای خود را احساس کنید، نکته مهمی نهفته است. تأکید این اصل بر اهمیت احساس شما و نقش مهم آن در زندگیتان است. به طور خلاصه می توان گفت، فرآیند خلق کردن و آفرینش با یک فکر شروع می شود، با احساس شما ادامه می یابد و سرانجام به یک اقدام ختم خواهد شد.

شما نمی توانید از طریق استدلال و منطق به چیزی یقین قلبی پیدا کنید. برای آنکه به چیزی از ته قلب یقین پیدا کنید، راهی وجود ندارد جز اینکه آن را تجربه کنید و به معنای واقعی آن چیز را حس کنید. تنها ابزاری که برای رسیدن به باور جدید نسبت به خودتان دارید، احساسات شما است.

اگر به طور دقیق خواسته ای را که در پی آن هستید، در عالم تخیلتان به تصویر کشیده اید و تحقق آن را عمیقاً احساس کنید، ابزار خلق معجزه را در اختیار دارید.

تغيير احساس به معني تغيير سرنوشت است.

براي درك بهتر اين موضوع بايد نگاهي داشته باشيم به عملكرد ضمير خودآگاه و ناخودآگاه در وجودمان

در اين قسمت از خلاصه كتاب آرزوهاي تحقق يافته  از قول نويل در رابطه با اهميت احساس  و رابطه آن با ضمير ناخودآگاه نقل شده است كه:

احساس، تنها ابزاری است که افکار و اندیشه ها از طریق آن به ضمیر ناخودآگاه منتقل می شود.  افکار و باورها از طریق احساس بر ضمیر ناخودآگاه ثبت می گردد. هیچ فکری و اندیشه ای نمی تواند بر ضمیر ناخودآگاه ثبت شود مگر آنکه احساس شود؛ اما وقتی احساس شد، دیگر اهمیتی ندارد که این فکر مخرب یا سازنده باشد، پس از احساس شدن، این اندیشه محکوم به تجلی در دنیای بیرون است.

آنچه بر ضمیر ناخودآگاه شما حک شده است، شرایط زندگیتان را تحت تأثیر قرار می دهد. نکته جالب و شگفت این است که ضمیر ناخودآگاه تفاوتی بین آنچه در تخیل خود احساس می کنید با آنچه که در دنیای فیزیکی توسط حواس پنجگانه خود احساس می کنید، قائل نیست. آنچه را احساس کنید، ضمیر ناخودآگاه شما نیز همواره آن را به عنوان واقعیت می پذیرد.

تنها راه شناخت واقعی و یقین قلبی احساس کردن است، راه درک چیزی به صورتی که  به آن یقین ببرید این است که آن را احساس کنیم. به عبارت دیگر، احساسات شما ابزارهایی هستند که با کمک آنها می توانید بر ضمیر ناخودآگاهتان تأثیر بگذارید و کاری کنید که خواسته های شما در زندگی واقعی شما تحقق پیدا کنند.

احساسات شما در جسمتان شکل می گیرند؛ یعنی در محل زندگی و حیات شما. بنابراین احساسات شما نشان می دهند که محیط اطراف و زندگی را چگونه احساس می کنید. علاوه بر محیط اطرافتان قلمروی دیگری وجود دارد که احساسات شما از آن جا نشئت می گیرند، آن قلمرو تخیل شماست. در این قلمرو فارغ از شرایط محیطی آزاد هستید تا هر فکری که بخواهید انتخاب کنید. همانطور که بارها در این کتاب تکرار کرده ام، وقتی این افکار با هویت الهی شما هماهنگ می شوند، احساسات شما رنگ و بوی الهی پیدا می کنند.

عالی ترین حسی که خداوند خلق کرده است و انسان نیز می تواند آن را دارا باشد، عشق است. از آنجا که احساسات شما، به ویژه عشقی که در ضمیر ناخودآگاهتان حک شده اند، عامل اصلی تمام اعمال، تجربیات و هر آن چیزی است که در زندگی خلق می کنید، باید نسبت به آرمان و آرزوی خود آن چنان حسی داشته باشید که گویی آرزوی شما تحقق پیدا کرده است، حتی اگر هنوز به خواسته خود در زندگی واقعی دست پیدا نکرده اید.

برای آنکه احساس کنیم آرزوی ما تحقق پیدا کرده است، باید بدانیم ضمیر ناخودآگاه چگونه کار می کند. ضمیر ناخودآگاه شما امر شخصی یا فردی نیست، بلکه جزئی از ضمیر ناخودآگاه جهانی و حاکم بر هستی است که همه ما از آن بهره مي بریم.

البته ممکن است این مفهوم کمی عجیب باشد، زیرا ما آنچنان همه چیز را از آن خود می دانیم که نمی توانیم بپذیریم همه ما ضمیر ناخودآگاه مشترک داریم. بکوشید چنین افکاری را انتخاب کنید: حالم خوب است، من قوی هستم، موفق هستم و سرگرم کار هستم. آنها را در عالم تخیلتان قرار دهید، سپس احساسی داشته باشید که گویی این خواسته های شما برآورده شده اند. اگر بتوانید درونتان را پر از عشق، شادی، شعف، آرامش و شادکامی کنید،

حتی هنگامی که شرایط و وضعیت شما چیز دیگری می گوید؛ ضمیر ناخودآگاه شما این احساسات را ثبت می کند.  تاکید می کنم ضمیر ناخودآگاه تفاوتی بین آنچه در تخیل خود احساس می کنید با آنچه که در دنیای فیزیکی توسط حواس پنجگانه خود احساس می کنید، قائل نیست.

نویل این نکته را به خوبی بیان کرده:

«برای آنکه خواسته تان را در ضمیر ناخودآگاهتان ثبت کنید، باید آن حسی را داشته باشید که گویی هم اکنون خواسته شما برآورده شده است »

اگر بتوانید هم اکنون رسیدن به خواسته تان را حس کنید، ضمیر ناخودآگاه شما تحت تأثیر زیادی قرار خواهد گرفت. بار دیگر گفته نویل را یادآوری می کنم «ضمیر ناخودآگاه محل آفرينش است. ایده های انسان را همراه با احساسی که دارند، می گیرد. ایده های دریافتی را به هیچ وجه تغییر نمی دهد، بلکه تنها به آنها واقعیت فیزیکی می بخشد.»

هر احساسی که واقعی بدانید، ضمیر ناخودآگاهتان آن را واقعی می داند. بنابراین احساسات شما زندگیتان را مدیریت می کنند؛ زیرا ضمیر ناخودآگاه شما را در اختیار خود گرفته اند. به این دلیل خیلی مهم است که آنچه می خواهید در زندگی خلق کنید، ابتدا آن را با همه وجود حس کنید. نسبت به آنچه می خواهید در زندگی خلق کنید، عشق بورزید و این احساس را در ضمیر ناخودآگاه حاکم بر جهان ثبت کنید و بقیه کارها را به آن بسپارید.

ضمیر ناخودآگاه به محض اینکه احساسی را دریافت می کند، می کوشد راه هایی برای ابراز آن پیدا کند.

 توصيه هايي براي اين فصل از خلاصه كتاب آرزوهاي تحقق يافته   

  • بکوشید تحقق خواسته هایی را که در قلمرو تخیلتان قرار داده اید، احساس کنید. منظور آن احساسی است که هنگام رسیدن به خواسته تان، آن را با تمام وجود احساس کنید. چشمانتان را ببندید و آن حالت را درونتان احساس کنید.
  • هر احساسی که مربوط به خواسته ها و آرزوهای شماست مورد توجه قرار دهید و به آن عشق بورزید. ابتدا تصور کنید چه می خواهید، سپس به صورتی به آن عشق بورزید که گویی هم اکنون به خواسته خودتان رسیده اید. این حس را آنقدر ادامه دهید تا خواسته های شما تحقق پیدا کنند.
  • به ضمیر ناخودآگاهتان بیشتر توجه کنید. ضمیر ناخودآگاه شما بر اساس آن چیزی عمل میکند که برنامه مربوط را به آن داده اید، به نحوی که ذهن شما به طور خودکار و بر اساس عادت عمل میکند. بنابراین عادتی (مثل بخشندگی) را انتخاب کنید که می خواهید به طور غیر ارادی انجام شود.

 با خودتان بگویید من انسان سخاوتمندی هستم. باید با روحیه سخاوتمندی چیزی را ببخشید، حتی اگر شده با یک سکه پول  خُرد یا یک کلمه تشویق آمیز باشد.

فصل هفتم چهارمین اصل تحقق رویاها: توجه و تمرکز

تخیل شما این توانایی را دارد که بر اساس میزان توجه و تمرکز شما،هر آنچه را بخواهید به واقعیت تبدیل کند .

نویل

 يكي از مشكلاتي كه امكان دارد بر سر راه تغيير كردن و استفاده از آموزه هاي كتاب آرزوهاي تحقق يافته ايجاد شود اين است كه نزديكان شما سعي كنند به شكل هاي مختلف و ظاهراً  از سر دلسوزي، شما را از اين مسير منصرف كنند. باید قاطعانه بر تحقق رویاها و خواسته هایتان توجه و تمرکز کنید. هرگز اجازه ندهید فشارها و عوامل بیرونی تمرکزتان را از خواسته هایی که دارید، منحرف کنند. به قول نویل

« تمام موفقیت ها و دستاوردهایتان به میزان تمرکز و توجهتان بستگی دارد».

براي اينكه بتوانيد اين قدرت توجه و تمركز را به دست آوريد و آن را  حفظ كنيد  بايد توجه داشته باشيد كه دو نوع توجه داريم. شما به دو صورت درونی و بیرونی می توانید به موضوع توجه کنید؛ توجه بیرونی بسیار متداول است، اما شما باید توجه درونی را انتخاب کنید.

بر آن خواسته هایی تمرکز کنید که در عالم تخیلتان بنا کرده اید و اجازه ندهید عوامل بیرونی مانع توجه و تمرکز شما بر آنها شوند. این مفهوم توجه درونی است. از شما می خواهم هر گونه اطلاعاتی که به شما رسیده است و با خواسته شما مغایرت دارد، فراموش کنید. به خصوص اگر این اطلاعات از حواس پنجگانه شما به دستتان رسیده اند.

هرگز اجازه ندهید کسی، چیزی یا شرایطی بر باور شما تأثیر بگذارد. حتی اگر سه اصل اول تحقق رویاها را درست پایه گذاری کنید اما اجازه دهید عوامل بیرونی توجه شما را از آن جایگاهی که در عالم تخیلتان برای خود ساخته اید، منحرف کنند؛ تمام طرح شما از بین خواهد رفت.

تمرکز و توجه ذهنی یکی از ویژگیهای مهم افراد خودساخته است؛ اگر به خودتان اعتماد داشته باشید و باور کنید که می توانید سرنوشت خودتان را رقم بزنید، اجازه نخواهید داد عوامل بیرونی شما را مأیوس کنند یا بر شما تأثیر بگذارند و خلق زندگی مورد نظرتان تنها چیزی می شود که توجه و تمرکز شما را به خود جلب می کند. بنابراین هرگز اجازه نخواهید داد شرایط بیرونی مانع تحقق رویاهای شما شوند و تصویری که در قلمروی تخیلتان دارید، تحت تأثیر عقاید و سخنان دیگران قرار نخواهد گرفت.

برای آنکه احساس موفقیت کنید و رویاهایتان را تحقق یافته ببینید، باید مدتها قبل از آنکه این موفقیت ها را با حواس پنجگانه خودتان احساس کنید، آنها را در قلمروی تخیلتان تصویر سازی کنید و تحقق آنها را درونتان حس کنید.

این فرآیند مستلزم آن است که سرسخت و مصمم باشید و اجازه ندهید، تخیل شما تحت تأثیر عوامل بیرونی قرار بگیرد. اگر تصاویر ذهنی خود را حفظ کنید و آن ها را احساس کنید، به تدریج این قلمروی درونی تخیل و احساسات شما جایگاه والایی پیدا خواهند کرد. شما از باور به یقین می رسید و آنچه به آن کاملاً یقین داشته باشید، هرگز با شک و تردید متزلزل نخواهد شد.

 جذب نعمت و فراواني در زندگي

برای آنکه بتوانید نعمت و فراوانی را در زندگی جذب کنید، باید تمام توجه خود را بر این موضوع متمرکز کنید که داشتن این نعمتها چه حسی به شما می دهد. باید بتوانید حس کنید داشتن این نعمت ها چگونه است، حتی قبل از آنکه این نعمت ها به زندگی شما وارد شوند. اگر بتوانید این احساس را درک کنید، ضمیر ناخودآگاه شما از لحاظ ارتعاشی با شعور حاکم بر هستی که منشأ تمام تحولات عالم است، هماهنگ می شود.

اجازه ندهید عوامل بیرونی، توجه شما را از قلمروی تخیلتان پرت کنند. همیشه احساس کنید که فرد خوشبختی هستید، انسان ثروتمندی هستید و از زندگی رضایت دارید.

خوشبختی نگرش و طرز فکری است که از درون می آید. اگر بتوانید عبارت من خوشبخت هستم را در عالم تخیلتان قرار دهید، خواهید فهمید که خوشبختی حسی درونی است.

توصيه هاي براي اين فصل از خلاصه كتاب آرزوهاي تحقق يافته   

  • بدون توجه به افرادي كه قصد نا اميد كردن شما را دارند آنقدر خواسته هايتان را تكرار كنيد كه  احساس كنيد با خواست هايتان از لحاظ ارتعاشي هماهنگ شده ايد.
  • تصويري دقيق و قوي از خواسته هايتان در ذهن ايجاد كنيد كه  هيچ عامل خاجي نتواند در آن تاثير گذار باشد. با خودتان تكرار كنيد كه من ثروتمند هستم . من خوشبخت هستم.
  • خواسته هايتان را فقط در برابر پروردگارتان مطرح كنيد و از بيان آن در جلوي ديگران خودداري كنيد.
فصل هشتم پنجمین اصل تحقق رویاها: برنامه ریزی ضمیر ناخودآگاه قبل از خواب

دست خلقت به همه انسانها کمک می کند تا افکاری که بیش از همه مورد توجه آنهاست، تحقق پیدا کنند

                                                       جیمز آلن

 وین دایر در آخرین قسمت از خلاصه كتاب آرزوهاي تحقق يافته به این موضوع اشاره دارد که حسی که در آخرین لحظات بیداری و درست قبل از خواب دارید از هر حادثه ای که در طول روز برایتان اتفاق می افتد، مهمتر است.

در این 5  دقیقه پایانی روز ، به ضمیر ناخودآگاهتان می گویید چه احساسی دارید و قرار است بعد از برخاستن از خواب، خداوند یا شعور حاکم بر هستی کدام خواسته شما را تحقق ببخشد.

این 5  دقیقه پایانی روز که تصمیم دارید برای مدت حدود هشت ساعت به قلمروی ضمیر ناخودآگاهتان وارد شوید، حساس ترین دقایق تمام 24  ساعت شبانه روز شما است.

بروس لیپتون در کتاب خود با عنوان زیست شناسی باور رابطه ضمیر خودآگاه و ضمیر ناخودآگاه را با زبان تکنولوژی اینگونه بیان میکند: «ضمیر ناخودآگاه مانند پایگاه  اطلاعاتی، فاقد احساس و قضاوت نسبت به برنامه های ذخیره شده در آن است و کار آن فقط این است که برنامه ای را بگیرد و بدون هر گونه پرسش یا حتی قضاوتی، آنها را اجرا کند.

 ضمیر ناخودآگاه یک وسیله سخت افزاری برنامه پذیر است که تجربیات و احساسات ما از زندگی، در آنجا ثبت می شود و شرایط و اتفاقاتی هماهنگ با این اطلاعات ثبت شده را برای ما مهیا می کند.

در تمام اوقاتی که ضمیر خودآگاه شما در حال استراحت است، ضمیر ناخودآگاه شما در حال دریافت و پردازش تمام آن چیزهایی است که بر روی آن ثبت کرده اید و آماده می شود تا تصاویر دریافتی را در دنیای بیرونی متجلی کند.

روش درست برنامه ريزي براي ضمير ناخودآگاه قبل از خواب

  • فرض کنید و همچنین احساس نمایید که رویاهای شما تحقق پیدا کرده اند

همانطور که در رختخواب دراز کشیده و احساس میکنید که چشمانتان سنگین شده و ضمیر ناخودآگاه شما آرام گرفته است، از این دقایق آخر بیداری برای ارتباط با خالق هستی استفاده کنید و بکوشید انسانی الهی و معنوی شوید که رویاهایش تحقق پیدا کرده است.

می توانید از این دقایق قبل از خواب استفاده کنید و ضمیر ناخودآگاهتان را طوری برنامه ریزی کنید که رویاهای شما را برآورده کند. قرار است بر آن حسی تمرکز کنید که در عالم تخیلتان وجود دارد و فرض را بر این بگذارید که رویاهای شما تحقق پیدا کرده اند.

بنابراین در دقایق پایان بیداریتان و در حالت خواب آلودگی، از خودتان بپرسید: اگر رویاهای من هم اکنون تحقق پیدا کرده باشند،چه حسی داشتم؟  همین فکر را حفظ کنید تا به تدریج آن حس مورد نظر به وجود بیاید؟

از اين لحظات گرانبهاي قبل از خواب استفاده کنيد و فرض را بر اين بگذاريد که تمام روياهاي شما تحقق پيدا کرده اند. هرگز با ناراحتي و نگراني به خواب نرويد، حتي اگر مسائل خيلي جدي در زندگي شما وجود داشته باشد. شما مي توانيد به آساني عادت استفاده از لحظات قبل از خوابتان را بشکنيد، به اين معنا که در آنچه مورد ناراحتي و نگراني شما مي شود، تجديد نظر کنيد. از اين فرصت مهم استفاده کنيد و به افکار مثبتي بپردازيد که در عالم تخيلتان قرار داده ايد. اگر افکار منفي به سراغ شما آمد، خيلي راحت آنها را متوقف کرده و به خودتان يادآوري کنيد که نمي خواهيد با اين نوع افکار وارد قلمروي ضمير ناخودآگاهتان شويد. سپس احساس کنيد که به روياهايتان رسيده ايد. آيا قصد داريد قبل از خواب به ضمير ناخودآگاهتان يادآوري کنيد تا در پي تحقق خواسته هاي شما اقدام کند؟

اگر ضمیر ناخودآگاهتان این باور را از شما دریافت کند که شما پولدار هستید، شما پولدار خواهید شد. اگر این پیام را بگیرید که من خوشبخت هستم، من سلامت هستم، من رضایت خاطر دارم، من به همه عشق می ورزم، من عاقل هستم یا هر پیام دیگری که ناشی از باور و اعتقاد راسخ شما است، ضمیر ناخودآگاهتان آن را در عالم واقع خلق خواهد کرد.

 توصيه هايي براي اين فصل از خلاصه كتاب آرزوهاي تحقق يافته 

  • براي اينكه بتوانيد به بهترين شكل از فرصت قبل از خواب استفاده كنيد مي توانيد عبارت “من هويت الهي دارم و حضور خدا را در  خانه ام و  در  زندگي ام احساس مي كنم “را حداقل سه بار قبل از خواب تكرار كنيد.
  • اگر قبل از خواب دچار نگراني شديد متني الهام بخش بخوانيد و كاري انجام دهيد تا احساس آرامش به شما برگردد. از عبارات مثبتي كه توصيه شد استفاده كنيد و سپس به رختواب برويد و به آنچه آموختيد را در ضمير ناخودآگاهتان ثبت كنيد.

دوست عزيز به پايان خلاصه كتاب آرزوهاي تحقق يافته رسيديم خوشحالم كه در مسير لذت بخش مطالعه اين كتاب همراه من بوديد. خوشحال مي شوم از نظرات شما براي بهتر كردن محتواي توليد شده استفاده كنم.

 همچنین می توانید از طریق لینک زیر فایل pdf  خلاصه کتاب آرزوهای تحقق یافته را دریافت کنید.

 محمد برخورداري

مطالب پیشنهادی مرتبط
5/5 - (1 امتیاز)
امتیاز شما به این مطلب
5/5

دیدگاهتان را بنویسید