بهترین راه از بین بردن افکار منفی و نگرانی

چکیده

مقاله بهترین راهکار برای از بین بردن افکار منفی و نگرانی برگفته از کتاب “راهکار؛ مشکلات خود را به فرصت تبدیل کنید” نوشته فیل اشتتوس و بری میشلز ترجمه سحر امینی هست که در این مقاله از نیروی سپاسگزاری به عنوان بهترین راه برای از بین بردن افکار منفی و نگرانی نام برده شده و شیوه استفاده از این نیرو برای اتصال به منبع بیکران هستی و از بین بردن هرگونه افکار منفی و نگرانی بیان شده است.

نگرانی و زندگی روزمره

برای خیلی از افراد، نگرانی به بخش جدایی ناپذیر زندگی تبدیل شده است و در طول شبانه روز، اخبار و  اتفاقات مختلف درباره مشکلات مالی، بیماری های تهدید کننده سلامتی، مشکلات مربوط به روابط عاطفی و یا مسایل شغلی و … می تواند مومجی ایجاد نگرانی شده و به آن دامن بزند.

وقتی این نگرانی ها زیاد می شود و بخش زیادی از فضای ذهنی افراد را اشغال می کند باعث ایجاد اختلال در عملکرد طبیعی افراد می شود و زندگی را به کام آنها تلخ می کند و از طرف دیگر باعث می شود که ارتباطات دیگران هم با افراد نگران تحت تاثیر قرار بگیرد و کم رنگ شود.

ابر سیاه نگرانی در فضای ذهن

واقعیتی که در نحوه تفسیر ما از جهان وجود دارد این است که ما انسان ها در ذهن خود جهانی ساخته ایم و تصور می کنیم جهان ساخته ذهن ما واقعیت دارد و واکنش های ما به این جهان درونی بسیار قدرتمند است به طوری که باعث می شود توانایی ما برای دیدن  واقعیت تحت تاثیر قرار بگیرد و دچار انحراف شود.   ما می توانیم نگرانی را مانند ابر سیاهی ببینیم که باعث ایجاد انرژی منفی در وجود ما می شود. این انرژی منفی ما را به سمت سستی و  گوشه گیری می برد و باعث می شود احساس کنیم که به زودی اتفاق بدی مطابق آنچه در ذهن خود تصور کرده ایم اتفاق می افتد.

نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه داشته باشیم این است که قدرت این ابر سیاه از  پیش بینی هایش نیست چراکه اغلب این ابر سیاه پیش بینی هایش غلط از آب در می آید. قدرت ابر سیاه نگرانی به خاطر نیروی تکرار است زیرا تکرار مداوم چیزی آن را به عادت تبدیل می کند

و زمانی که ما مدام افکار منفی و نگرانی ها را در ذهن خود مرور می کنیم باعث می شود که این نوع تفکر به نوعی عادت تبدیل  شود و به همین دلیل قدرت پیدا کند.

ابر سیاه نگرانی  با سایه انداختن  و پوشاندن چیز های مثبت باعث می شود که  تنها توجه و تمرکز شما روی مسایل و موضوعات نارحت کننده  باشد و چیزهای منفی را ببینید. در این حالت  اگر به فکر راهی برای از بین بردن افکار منفی و نگرانی  نباشیم آسیب می بینیم.

ابر سیاه نگرانی

همانطور که در تصویر می بینید بالای ابر سیاه خورشید است یعنی سمبل جهانی مثبت اندیشی.

 در این جا نور خورشید نمایانگر تمام چیزهای  شایسته و درست جهان است. ابر سیاه هم مثل پوششی ضد نفوذ اجازه نمی دهد که  چیزها ی مثبت به درونش راه پیدا کنند.  اگر چه خورشید همیشه در حال تابیدن است اما  برای فردی که در زیر ابر است ظاهراً خورشیدی وجود ندارد  و به جز منفی نگری اثری از هیچ آرامش ذهنی، تفریح و لذتی دیده نمی شود.

تاوان سنگین منفی نگری

آرامش ذهنی و درونی برای اکثر افراد احساس با ارزشی است. احساسی که می گوید همه چیز رو به راه است و هنگام تجربه این حس، گویی با تمام جهان در هماهنگی به سر می بریم و آرامشی عمیق سراسر وجودمان را فرا گرفته است .به همین دلیل لازم است تا راه از بین بردن افکار منفی و نگرانی را در پیش بگیریم تا از لذت تجربه آرامش ذهنی  و درونی استفاده کنیم.

از بین افکار منفی مختلفی که تجربه میکنیم مثل ناامیدی و سرزنش کردن خود، نگرانی بیشترین تاثیر را در از بین بردن آرامش دارد. وقتی که ما زیر سایه ابر سیاه نگرانی به سر می بریم همه موضوعات حالت بحرانی برای ما دارند. اما فقط ما هستیم که اهمیت  آنها را درک می کنیم زیرا این ما هستیم که مسایل را بیش از حد بزرگ کرده ایم و چون کسی به اندازه ما این مشکلات را جدی نمی گیرد و به نظر می رسد  شرایط و مشکلات ما را  درک نمی کند در نتیجه با حس تنهایی و شکست احساس بی کسی و درماندگی می کنیم.

چرا افکار منفی بسیار قدرتمند هستند؟

 در این خصوص باید به دو نکته توجه داشته باشیم.

  • اول اینکه بسیاری از افراد نگران، دچار این خطا می شوند و فکر می کنند با نگران بودن نسبت به مسایل می توانند باعث جلوگیری از وقوع اتفاقاتی شوند که از آنها بیم دارند.
  • از طرف دیگر ما به غلط بر این تصور هستیم که  در دنیایی زندگی می کنیم که نسبت به ما بی اعتنا هست. این دیدگاه به این دلیل است که ما دید محدودی داریم و فقط  به آنچه دور و برمان  می بینیم توجه می کنیم.

  تصور بی اعتنایی جهان نسبت به ما باعث می شود که  ما احساس تنهایی کنیم  و در نتیجه  نسبت به کنترل شرایط و اتفاقات آینده  وسواس به خرج بدهیم  و طبیعتاً در این شرایط نگرانی هم دور از عقل نیست.

اما این طور نیست. جهان در سطحی که دیده نمی شود به شکل های مختلف در جهت  آسایش  و رفاه  ما گام بر می دارد. در مورد بدن خودتان فکر کنید که اکسیژن را از هوا می گیرد تا بتوانید نفس بکشید. غذا را درون خود هضم می کنید تا بتوانید نیرو بگیرید و به شما معجزه دیدن و شنیدن می دهد.

  این که غذای ما چگونه توسط زمین تامین می شود و  در دسترس بودن همیشگی هوایی که در هر لحظه تنفس می کنیم همه نمونه هایی از نعمت های بیکرانی  است که جهان به طور پیوسته به ما ارزانی کرده است.

شاید همه ما این موضوع را  بارها شنیده باشیم اما به اندازه کافی موفق به درک آن نشده ایم.  

در ادامه همراه باشید تا  به نکته مهمی در ادامه مطلب بهترین راه از بین بردن افکار منفی و نگرانی برسیم

راه ارتباط با منبع نعمت های جهان هستی

حالا سوال این است که چطور  و از چه راهی می توانیم جهان و سخاوت بی پایان آن را بهتر بشناسیم و درک کنیم؟

شاید کسانی که تجربه نجات پیدا کردن از مرگ را داشته اند بهتر می توانند به امکاناتی که زندگی برای آنها فراهم کرده توجه کنند و این تجربه تاثیر گذار باعث شده باشد تا به همه چیز به شکلی متفاوت نگاه کنند و معمولاً  این افراد زمانی که می فهمند زندگی دوباره به آنها بازگردانده شده قلبشان سرشار از  حس قدر شناسی و سپاسگزاری  می شود.  هیمن حس قدردانی باعث ارتباط با منبعی سراسر سخاوت و بخشش می شود. به عبارت دیگر این تجربه ، نوعی احساس حضور در مقابل یک قدرت سراپا بخشش و سخاوت است.

 

این قدرت که آن را خدا  یا منبع ( ارنژی، شعور کیهانی،  کائنات ) می توان نامید، خالق هر چیزی است  که می بینید و به شکلی معجزه آسا زندگی بخشیده و به شکلی صمیمانه و معنادار  درگیر حمایت از موجوداتی است که  خلق کرده و این موضوع شامل حال همه ما هم می شود. این قدرت در گذشته به شما جان بخشیده  و در لحظه حال از شما حمایت می کند و در آینده با قدرت خلاقانه خود، زندگی تان را سرشار از  امکانات بی پایان می کند.

زمانی می توانید به منبع متصل شوید که  به ارزش همه آنچه به شما داده شده  پی ببرید. در آن صورت دیگر احساس تنهایی و  نگرانی نخواهید کرد.

اتصال به نیروی منبع

از کجا بدانیم این منبع وجود دارد؟

معمولاً ما زمانی چیزی را باور می کنیم که بتوانیم آن را  با چشم های خودمان ببینیم یا با دیگر حواسمان درکش کنیم. مشکل این جاست که منبع نه درجهان مادی، بلکه در جهان معنوی  وجود دارد و حواس پنج گانه مان قادر به درک آن نیست.

حس قدر شناسی -که در مورد زندگی دوباره افراد مورد اشاره قرار گرفت- در واقع نوعی راهکار برای  ارتباط با منبع است به عبارت دیگر  این حس قدرشناسی بیش از آنکه واکنشی به بخشندگی منبع باشد راهکاری برای درک و آگاهی است.

 قدر شناسی مثل چشم ها و گوش های ما عمل می کند با این تفاوت که  گوش و چشم، جهان مادی را درک می کند و قدر شناسی، جهان معنوی را درک می کند.

به تدریج این حس قدرشناسی به یک نیروی متعالی تبدیل می شود و باعث می شود که چیزهایی را درک کنید که هرگز فکرش را نمی کردید. اینکه عالم هستی به شکلی اسرار آمیز به کار خود ادامه می دهد و شما همیشه از سخاوت بی دریغ آن بهره مند می شوید و این منبع  در هر لحظه از زندگی، از بدو تولد تا مرگ از شما حمایت می کند احساس قدردانی برای این حمایت، راهی جدید برای درک واقعیت است.

شکرگزاری حس معنوی است

در زندگی هرکسی لحظاتی وجود دارد که منبع، حضور خود را به قدری قدرتمندانه نشان می دهد که بدون هیچ تلاشی، سراپا احساس قدردانی و سپاسگزاری می کنید. مثل زمانی  که فرزندتان متولد می شود و یا  وقتی زیر آسمان پر ستاره  هستید و به شکوه و عظمت آن فکر می کنید. چیزی که این لحظات را خاص می کند  احساس عمیقی است که  به علت داشتن آن چیزهای خوب درون خود احساس می کنید، چیزی که به تنهایی نمی توانستید داشته باشید.

 حالا برای لحظاتی به زمانی فکر کنید که این اتفاق افتاده است  و آن حس را تجربه و همین حالا با چشمان بسته دوباره آن را در ذهن مرور کنید.

هر چیزی که در آن زمان در ذهنتان می گذشت، با همه جزئیات تصور کنید و حس قدرشناسی را که در آن زمان داشتید به یاد آورید و بر آن تمرکز کنید. حال این حس را به حضور یک نیروی بخشنده غیر قابل تصور وصل کنید.

اکثر ما این حس را تجربه کرده ایم . اگر می خواهید که منفی نگریتان را از بین ببرید، باید  بتوانید در تمام شرایط و زمان ها به منبع دسترسی داشته باشید و برای ایجاد این دسترسی باید یاد بگیرید حس قدر شناسی  و سپاسگزاری خود را هر زمان که اراده کردید به کار بیندازید.

چگونه حس قدر شناسی را درون خود بیدار کنیم؟ ( جریان سپاسگزار )

ابتدا دقت کنید که  در زندگی تان برای چه چیزهایی سپاسگزار هستید؟ آنها را انتخاب کنید و به آهستگی برای خودتان نام ببرید. این کار را به قدر ی آرام انجام دهید که  ارزش واقعی هر کدام از داشته هایتان را  را احساس کنید. مثلاً از اینکه می توانید ببینید و یا بشنوید و سلامت هستید و … حداقل  پنج مورد را  نام ببرید.

وقتی این کلمات را ابراز می کنید باید همزمان حس قدردانی را در قلبتان احساس کنید. در ادامه باید حس قدرشناسی را همچنان در قلبتان حفظ کنید ولی این بار بدون ابراز کلمات.

 این انرژی که در قلب شما شکل می گیرد همان جریان سپاسگزار است. در این حالت خودتان را در حال نزدیک شدن به  حضوری قدرتمند  احساس خواهید کرد که پر از سخاوت و بخشش است. شما با منبع ارتباط برقرار کرده اید.

 این حس قدردانی این قدرت را دارد که ابر سیاه افکار منفی را شکافته  و شما را به منبع متصل کند. وقتی از این راه کار استفاده می کنید درحقیقت جریانی نامحدود از افکار را برای برانگیختن جریانی نامحدود از حس سپاسگزاری خلق می کنید. با توجه به اینکه این جریان به صورت مداوم در حال آفرینش است می توان گفت ویژگی دائمی آن تکرار است.  

خاصیت  استفاده از این راهکار این است که ما را مجبور می کند تا چیزهای کوچک دور و برمان را ببینیم و قدردان آنها باشیم و از این طریق یادآوری می کند که منبع همیشه آن جا است و ما را از طریق راه های تصور نکردنی  حمایت می کند.

برای این که استفاده از بهترین راه از بین بردن افکار منفی و نگرانی  را به خوبی یاد بگیرید اول مواردی را که شکر گزار آنها هستید به طور خودکار یکی یکی نام ببرید وقتی که خوب به این کار عادت کردید سعی کنید هنگام برشمردن این موارد آن حس قدردانی را  عمیقاً از سوی قلبتان احساس کنید پس از مدتی می توانید کلمات را متوقف کنید و  قلب خود را تمرین دهید تا بدون ابراز کلمه ای به تراوش حس ناب قدر شناسی بپردازد.

در این حالت است که دریچه ای به روی منبع باز می شود و  در  آن هنگام با تمام وجود به سمت  راهکار می روید و از آن در زندگی خود استفاده می کنید.

اهمیت سپاسگزاری

با شروع روز به افکار خود دقت کنید و به محض بروز اولین فکر منفی  از راهکار جریان سپاسگزار استفاده کنید. نکته مهم این است که باید بلا فاصله بعد از ورود فکر منفی شروع به استفاده از راهکار کنیم به این دلیل که  افکار منفی می توانند بلافاصله ما را وارد ابر سیاه کنند .

 استفاده مداوم جریان سپاسگزاری به عنوان بهترین راه از بین بردن افکار منفی و نگرانی  باعث می شود تا افکار منفی از هر نوعی که باشند مثل ناامیدی، قضاوت، شکایت، و انتقاد از خود از بین بروند و در نهایت می توانید ذهن خود را تحت تسلط در آورید. تا زمانی که قادر به کنترل ذهن نباشید از نظر معنوی فردی نابالغ هستید.

نقش تمرین و تکرار در این موضوع اهمیت زیادی دارد مانند بسیاری از کارهایی که در کودکی با کمک والدین انجام می دادیم و با تمرین و تکرار موفق شدیم به تنهایی آنها را انجام دهیم، این تمرین و تکرار در سلامتی روانی هم نقش و اهمیت زیادی دارد.

وقتی حس قدر شناسی با لحظات زندگی  شخص همراه شود، منبع نیز همراه وفادار و ثابت قدم وی خواهد شد. کاری که باید انجام دهیم قدر شناسی و حق شناسی از نعمت هایی است که  به ما ارزانی شده اند. نعمت هایی که به خودمان به تنهایی نمی توانستیم به دست آوریم. احساس قدر شناسی در واقع طناب وصل کننده ای است که که باعث می شود حضور منبع را حس کنید. از این طریق می توانید از بهترین راه از بین بردن افکار منفی و نگرانی  استفاده کنید.

ققدر شناسی راه ارتباط با منبع

فواید پنهان ارتباط با منبع

در عصر مدرن تقریباً اکثر افراد آرامش فکری  خود را از دست داده اند زیرا در جای غلطی به دنبال آن        می گردند. ما فکر می کنیم که این آرامش از پیشرفت ها و دستاوردهای ظاهری حاصل می شود. مثلاً اینکه برای همه عمر پول کافی و یا برای تعطیلات ویلایی لب دریا داشته باشیم. اما اگر به همه این ها برسیم آرامش ما آرامشی کوتاه مدت و موقتی خواهد بود.

دلیل این موضوع ساده است؛ در دنیای مادی انسان ها همیشه آسیب پذیر هستند و هر آنچه را به دست آورده اند دیر یا زود ممکن است از دست بدهند. ممکن است بازار بورس به هم بریزد. ممکن است سیل خانه شان را ویران کند یا همسرشان ترکشان کند. برای اینکه آرامش ذهنی هیچ وقت از بین نرود لازم است از جایی بیاید که حمایتگر و پرورش دهنده آنها است. آرامش فکر ی ماندگار تنها از ارتباط با منبع هستی حاصل می شود.

برای اینکه ارتباط با منبع واقعاً پایدار و با دوام باشد نیازمند تلاش بی وقفه برای اتصال به منبع است. اما این تلاش ارزش آن را دارد به این دلیل که فواید مختلفی برای ما دارد .

  • اولین فایده آن افزایش انرژی و انگیزه است.

 اکثر مردم به دلیل احساس کمبود، همیشه ناراضی هستند و حتی وقتی به چیزهایی که می خواهند       می رسند باز به دنبال چیزهای دیگر می روند  و هیچ وقت راضی و خوشحال نمی شوند و در نهایت زندگی آنها خالی از انرژی و بی معنا خواهد شد.

اما بهترین راه  این است  که به انرژی ای بسیار نیرومند تر از خودتان، به سرچشمه حقیقی تمام انرژی ها، یعنی منبع متصل شوید. در حقیقت هر چقدر بیشتر قدردان نعمت هایی باشید که به شما داده شده است، انرژی بیشتری هم از آن می گیرید و این حق شناسی شما را به راهی هدایت می کند که  انرژی شما صرف شادی و رضایت می شود.

 

  • فایده دیگر ارتباط داشتن با منبع ، ویژگی ارزشمندی است به نام “سعه صدر” است

بدون  داشتن سعه صدر  هر ناامیدی کوچکی، مثل قطره ای جوهر در ظرفی آب در تمام زندگی تان  پخش می شود. سعه صدر  باعث می شود همه چیز را با خوش بینی تحمل  و به سرعت بر ناامیدی غلبه کنید. چون چنین افرادی معتقد هستند که زندگی شان با خیر و برکت منبع پیش می رود.

  • در نهایت این پیوند روز افزون با منبع شما را قادر به پذیرش موفقیت می سازد.

شاید تعجب کنید اما موفقیت می تواند فلج کننده باشد. به این دلیل که چون باعث می شود شما فکر کنید که تمام آن کار را خودتان انجام داده اید و همین باعث می شود نسبت به خود سخت گیر شوید و مدام نگران این باشید که کارها و طرح های جدیدتان برای تکرار موفقیت هایتان  ناقص باشد. در نتیجه با تکیه بر موفقیت های گذشته خود، زندگی امن و غیر خلاقانه ای  را در پیش خواهید گرفت.

 حقیقت این است که ما نمی توانیم هیچ کاری  را بدون کمک منبع انجام دهیم  اگر این موضوع را باور داشته باشید، از بسیاری از فکرها و نگرانی ها خلاص می شوید  و می توانید با خلاقیتی که دارید گاهی آزادانه ریسک کنید.

جریان سپاسگزاری باعث می شود همواره در اوج موفقیت و کامیابی متواضع باشید و منبع را به عنوان خالق هر چیزی که در این کامیابی سهیم بدانید. به همین دلیل در هر شرایطی چه خوب و چه بد خلاق و نیرومند باقی خواهید ماند.

 

 این نکته مهم را همیشه به یاد داشته باشید که اگر در ابتدا موفق به ارتباط با منبع خلاق نشدید نگران نباشید و صبور باشید و  به تمرین و تلاش ادامه دهید. فقط کافی است 5 مورد را پیدا کنید و برای تک تکشان در دل و با تمام وجودتان سپاسگزاری کنید. با این کار مجهز به سلاحی قوی می شوید که  ضد تمام افکار منفی است.  و می توانید از جریان سپاسگزاری و قدر شناسی به عنوان بهترین راه از بین بردن افکار منفی و نگرانی در زندگی خود استفاده کنید.

 با تشکر از شما دوست عزیز بابت مطالعه این مقاله و امید اینکه براتون مفید باشه و بتونید از راهکارهای ارائه شده استفاده کنید و نتیجه بگیرید.

 خوشحال می شم نظرات خودتون رو در  مورد مطلب ارائه شده با من  در میون بگذارید.

خواندن مقاله های زیر هم به شما توصیه می شود
Rate this post
×
×

سبد خرید