وقتي دانش آموز آماده باشد استاد از راه مي رسد.

99

وقتي دانش آموز آماده باشد استاد از راه مي رسد.

تا حالا دقت كرديد كه چرا خيلي از مطالب و نكات مهمي كه براي رشد و بهبود فردي ما اهميت داره را به دفعات ميخونيم و يا ميشنويم  اما در ما اثر نميكنه و بهش اهميتي نميديم . اين موضوع چيزيه كه اگه بهش دقت كنيم مي بينيم كه خيلي براي ما اتفاق افتاده مثلا در موضوع موفقيت اگر هركسي مطالعه اي كرده باشه و يا در سميناري شركت كرده باشه حتماً شنيده كه مثلاً مسئوليت پذيري يكي از اصول اساسي و مهمي كه براي كسب موفقيت در زندگي بايد مورد توجه افراد  قرار بگيره . اما شنيدن و يا خواندن اين موضوع دليل بر اين نميشه كه ما حتماً به دانسته هامون در اين زمينه عمل كنيم . اما اين تمام ماجرا نيست چرا كه گاهي هم پيش مياد كه يك موضوعي كه بارها در موردش مطلب خونديم و  اطلا عات داشتيم و بعضاً  نسبت بهش بي اهميت بوديم  ناگهان مثل يك تابلوي زيبا  توجه ما را به خودش جلب ميكنه و ما با تعجب از خودمون ميپرسيم من كه  اينو بارها خونده و شنيده بودم  !! پس چرا تا به حال برام اينقدر مهم و تاثيرگذارنبوده ؟؟

 خوب چرا  اينطوريه؟؟؟؟؟

هال ال رود دركتاب زيباي صبح جادويي به نكته خيلي مهمي اشاره ميكنه

 

 

 و ميگه علت اينكه ما  به طورناگهاني نسبت به اين موارد حساس مي شيم و به عبارتي به درك تازه اي از يك موضوع ميرسيم اينه كه ما   ” آمادگي ذهني ”  لازم براي درك اين موضوع را پيدا كرديم .

يعني ما زماني ميتوانيم درك درستي از موضوعي پيدا كنيم كه ذهن ما به حدي از آمادگي براي پذيرش و درك آن  پيدا كرديم .

 مثل زمان دانشگاه كه بايد براي پاس كردن بعضي از درسها ، يك آشنايي قبلي با موضوع داشته باشيم و پيش نياز مربوطه را گذرانده باشيم  و ذهنيتي براي كسب مطالب جديد در ما ايجاد بشه .

حالا اصل  مطلبي كه ميخوام بگم اينه كه روند آموزش ديدن و رشد كردن تدريجي هست و بايد گام به گام و قدم به قدم جلو بريم و اجازه بديم تا آموخته هاي ما جاي خودش رو در ذهنمون باز كنه و از تركيب آموخته هاي جديد و قديم كم كم به فهم تازه تر و بيشتري نسبت به موضوعات مختلف  ميرسيم و اين فهميدن  بيشتر باعث ميشه تا ديدگاه  روشن تر و كامل تري نسبت به موضوعات  پيدا كنيم و در اين هنگام آمادگي ذهني پيدا ميكنيم و مطالبي كه قبلا خونديم و برامون  بي اهميت و يا  خيلي ساده بوده  ،‌ الان اهميت پيدا ميكنه و ميتونه تاثير بيشتري برما داشته باشه  .

 يادمون باشه مطالعه مداوم و آموختن هميشگي ما را  خيلي سريعتر و بيشردر مسير آمادگي ذهني قرار ميده  

و اينكه حواسمون باشه اگه مطلب مهمي شنيديم و يا خونديم و سلولي از ما تكان نخورد   معنيش  اين نيست كه  آن مطلب اهميتي نداره بلكه به اين معني هست كه ما آمادگي ذهني لازم براي دركش را نداريم و اميد هست كه در صورت  تداوم در يادگيري و به مرور زمان بتونيم درك و فهم درستي از  مطلب داشته باشيم .

نكته زيبا و مهم ديگه اين كه وقتي به آمادگي ذهني لازم مي رسيم فرايند يادگيري سرعت خيلي بيشتري پيدا ميكنه و  مسير براي ما هموارتر ميشه و اين آگاهي مثل كليدي ميمونه كه قفل اطلاعاتي كه از قبل داشتيم را باز ميكنه و خلي از انواع  تداعي معاني ارتباط مفاهيم  براي ما حول آن موضوع شكل ميگيره و تاثبيرات خيلي زيادي در نگرش و عملكرد ما به جا ميگذاره .

در پايان خيلي ممنونم از شما كه براي مطالعه اين مطلب وقت گذاشتيد .

Rate this post
امتیاز شما به این مطلب
5/5

دیدگاهتان را بنویسید