راز بزرگ موفقیت که باید از کودکان آموخت

image-20150714-21711-1wbu6bp

راز بزرگ موفقیت که باید از کودکان آموخت

برای خیلی از ما حتما این موقعیت  پیش آمده که درمقابل خواسته های کودکان ابتدا مخالفت کنیم و اما پس از اصرار، درخواست و پافشاری بچه ها سرانجام کوتاه آمده و بله بگوییم و با درخواست آنها موافقت کنیم . “سوال کردن بدون ترس از جواب رد شنیدن و اصرار کردن بر خواسته خود” جزو ویژگیهای بارز کودکان هست . این اصل بزرگ موفقیت  اما به عنوان سدی محکم در برابر خیلی از  افراد در سنین بزرگسالی  قرار گرفته و غالباً  بخاطر ترس از “نه” شنیدن سوال نمی پرسند و درخواست خودشان را مطرح نمیکنند و به خاطر همین مسئله،  قبل از اینکه دیگران به آنها نه بگویند خودشان این نه را میگویند . کمی فکر کنید و ببینید آخرین بار کجا به خاطر ترس از نه شنیدن، در خواست خودتان را مطرح نکردید و از سوال کردن صرف نظر کردید ؟

بسیاری از منفعتها و اتفاقات خوب زمانی بوده که افراد درخواست خودشان را مطرح کردند و یا بر آنچه میخواستند اصرار کردند تا جواب مثبت گرفتند .

جک کنفیلد در کتاب 25 اصل حیاتی موفقیت به خوبی به این موضوع اشاره میکنه و دستورالعملی در این باره ارائه کرده است :

1-جوری سوال کنید که گویی پاسختان مثبت است

2- فرض کنید که می توانید و هیچ چیزی را علیه خودتان تصور  نکنید .( مثلا وقتی میخواهید جنسی را پس بدهید با این فرض که میتوانید و این کار شدنی است اقدام کنید . )

3- از کسی بپرسید که بتواند پاسختان را بدهد و اختیار تصمیم گیری  داشته باشد .

4- مشخص و شفاف صحبت کنید . ( مثلا وقتی میخواهید کاری در زمان مشخص انجام شود نگویید زود یا هرموقع که مناسب است بلکه روز و تاریخ را مشخص کنید. در مورد رفتارها هم باید شفاف صحبت کرد  . نگویید: بیشتر در کارهای خانه کمک کن. بگویید: میخواهم که هرشب بعد ازشام ، شما ظرفها را بشویید و شبهای دوشنبه و چهار شنبه و جمعه ، شما آشغالها را بیرون در بگذارید. ( البته خانمهای عزیز ایرانی شما لطفاً مطابق با فرهنگ خودمان درخواستها را بومی کنید .)

5- سوال خود را تکرار کنید. یکی از مهمترین اصول موفقیت ، پافشاری است و تسلیم نشدن است .  وقتی از دیگران میخواهید در تحقق اهدافتان شما را کمک کنند بعضی ها قبول نخواهند کرد  . شاید اولویتهای دیگر ، تعهدات و دلایل دیگری برای کمک نکردن خودشان داشته باشند . در هر صورت قصدشان تقابل با شما نیست . باید عادت کنید تا رسیدن به اصل موضوع ، بارها با عدم پذیرش مواجه خواهید شد.  وقتی کسی گفت نه باید همچنان از او پرس و جو کنید . چرا ؟ چون با تکرار این سوال حتی کسی که بارها پاسخ منفی داده ، شاید نظرش را تغییر دهد .

از همین امروز سوال کردن را شروع کنید .

فهرستی از چیزهایی که تهیه کنید که در منزل ، محل کار و مدرسه میخواهید اما نمی پرسید . کنار هرکدام علت نپرسیدن خودتان را بنویسید . ترستان از چیست ؟ بعد هزینه ای را که بابت نپرسیدن متحمل میشوید یادداشت کنید و آن وقت سودی را که به دست می آورید بنویسید .

در پایان یادمان باشد که ” با سوال کردن چیزی را از دست نمی دهیم، بلکه خیلی چیزها را به دست می آوریم .”

Rate this post
امتیاز شما به این مطلب
5/5

دیدگاهتان را بنویسید