خلاصه فصل 5 کتاب اثر مرکب

فصل 6 کتاب اثر مرکب

خلاصه فصل پنجم كتاب اثر مركب

 دوستان عزی سلام . در این مقاله با خلاصه فصل  پنجم کتاب اثر مرکب  نوشته دارن هاردی درخدمت شما هستم.

دارن هاردي در  خلاصه فصل  پنجم كتاب اثر مركب به ما يادآوري مي كند كه انتخابهاي ما تحت تاثير نيروهاي قدرتمندي قرار دارد و اين نيروها را در 3 دسته طبقه بندي مي كند. 

  • ورودي ( چيزي كه مغزتان از آن تغذيه مي كند )
  • ارتباطات( افرادي كه وقت تان را با آنها مي گذرانيد)
  • محيط (اطرافتان)

همان طور كه براي داشتن بهترين عملكرد در بدن نياز هست كه به غذاي خود توجه داشته باشيم به همين صورت هم بايد مراقت اطلاعاتي باشيم كه وارد مغز ما مي شود. اگرچه كنترل ذهن سخت است زيرا بسياري از اطلاعاتي به صورت ناخودآگاه وارد مغز ما ميشود.

مغز ما طوري طراحي نشده كه مارا دائم خوشحال نگه دارد بلكه برعكس  مغز ما فقط يك دستور كار دارد و آن هم زنده ماندن است. به اين دليل به دنبال نشانه هاي «كمبود و حمله» است و دنبال چيزهاي منفي است مانند منابع رو به كاهش بدن، آب و هواي بد، و يا ه چيزي كه قصد صدمه زدن به شما را دارد.

وقتي دائم از رسانه هاي  با اخبار مربوط به دزدي،‌آتش سوزي، جنگو بحران اقتصادي و … روبرو مي شويد مغزتان بيدار شده و در تمام روز به فكر ترس ها، نگراني ها و چيزهاي منفي است.

ذهن شما مانند ليوان خالي است، هرچه در آن بريزيد را نگه مي دارد اگر اخبار منفي و حوادث و مطالب بي ارزش را در ذهن خود بريزيم مانند اين است كه آب كثيف و  تيره را در ليوان ريخته ايد و خروجي ذهن شما نيز به هيمن صورت خواهد بود.

 اما اگر ليون كثيف را با آب شفاف و زلال بشوريد در نتيجه ليواني با آب شفاف خواهيد داشت. آب تميز همان ايده ها و ورودي هاي مثبت و الهام بخش، داستانهاي الهام بخش افرادي كه با وجود چالش ها بر موانع شان غلبه كردند و به چيزهاي بزرگ دست يافته اند، ايده هايي براي خلق فراواني بيشتر و همه چيزهاي خوب و مفيد در دنيا و …  مي تواند باشد.

رژيم رسانه اي بگيريد

در ادامه خلاصه فصل پنجم کتاب اثر  مرکب، دارن هاردی به موضوع مهمی در  مورد  رسانه ها اشاره می کند . همانطوركه اشاره شد چون ما انسان‌ها به طور ژنتيكي  و غريزي به دنبال حفظ بقاء هستيم معمولاً به اخبار و اتفاقات منفي بيشتر توجه می‌کنیم.رسانه ها با علم به اين موضوع برای خودنمايي و جلب توجه  از تيترهاي  شك برانگيز و احساسي استفاده مي كنند.

 با وجود انبوه رسانه ها،‌ رقابت براي جلب توجه  هيچ گاه به اين اندازه شديد نبوده است و مديران رسانه اي گاهي به هر صورت تلاش مي كنند كه  با جستجوي اخبار شوكه كننده و مجرمانه و غم انگيز و نفرت انگيز آن ها را بارها و بارها براي شما به نمايش درآورند. غافل از اينكه در همان زمان بسياري از اتفاقات مثبت و زيبا هم در دنيا رخ داده ولي به دليل اينكه براي رسانه هاي جذابيت ندارد از نشر آن خودداري مي كنند.

بزرگ ترين خطر رسانه اين است كه نگاه منفي و منحرف شده اي  نسبت به دنيا مي دهد و از  آنجايي كه تمركز و تكرار و پيام رساني آنها بر پايه نكات منفي است آنچه ذهن شما شروع به  باورش مي كند نكات منفي است و اين ديد منفي تاثير مخربي روي خلاقيت دارد و مي تواند جلوي حركت شما را بگيرد.

دو اقدام براي كنترل ورودي هاي ذهن:

 دارن هاردي  در این قسمت از خلاصه فصل پنجم  کتاب اثر مرکب دو اقدام براي محافظت از ذهن خود در مقابل اخبار بد انجام مي دهد

  • فیلتر کردن اخبار غير انتخابي :

اول اينكه به هيچ اخباري گوش نمي دهد چرا كه 90 درصد اخبار با زندگي، هدف، رويا و آمال او ارتباطي ندارد. چند  rss  نصب كرده كه فقط براي دريافت اخباري كه به او مرتبط مي شود استفاده كند.

  • ثبت نام در کلاس‌های هنگام رانندگي :

اينكه هنگام رانندگي ماشين را به يك كلاس آموزشي تبديل كرده و  با توجه به ساعت‌های زيادي كه صرف رانندگي و حضور در ماشين مي شود به جاي تلف كردن وقت يا گوش دادن به راديو اين زمان را صرف گوش دادن به محتواي آموزشي و ارزشمند كرده است. 

ارتباطات : چه كساني روي شما اثر مي گذارند؟

 این قسمت از خلاصه فصل پنجم کتاب اثر مرکب  به موضوع بسیار بار اهمیت روابط اشاره  دارد.

شما با چه كسي بيشترين  زمان را صرف مي كنيد؟ بيشتر از چه افرادي تمجيد مي كنيد؟ آيا اين دو گروه يكي هستند؟

به قول جيم ران؛ شما تركيبي از پنج نفري هستيد كه بيشتر با آنها در ارتباط هستید و ميزان ثروت و درآمد، سلامت و نگرش تان با نگاهي به اطرافيان شما به دست مي آيد.

كار دقيقي كه بايست انجام دهيد اين است كه روابط تان را به سه دسته تقسيم كنيد:

قطع رابطه، محدود كردن رابطه و گسترش رابطه.

قطع رابطه : به طور دائم آدم‌ها و افرادي را كه از رشد  و زندگي مثبت سرباز مي زنند از زندگي خود دور كنيد.

وقتي تصميم مي گيريد كه بين خودتان و افرادي كه شما را به بيراهه و شكست مي كشند مرزهايي ايجاد كنيد متوجه مي شويد كه با شما مي جنگند به خصوص افرادي كه نزديكتان هستند و تصميمتان براي زندگي كردن و هدفمندي برايشان آينه اي است كه تصميم هاي ضعيفشان را نشان مي دهد . آنها تلاش مي كنند شما را به سطح خودشان بكشانند نه به اين دليل كه  شما را دوست ندارند بلكه اين موضوع به دليل ترس ها، انتخاب هاي ضعيف و  عدم نظم آنها در زندگي است.فقط بدانيد كه جدا شدن از آنها كار آساني نيست.

محدود كردن روابط:

بعضي افراد هستند كه مي توانيد با آنها سه روز در هفته را بگذرانيد، برخي 3 ساعت و براي بعضي ديگر سه دقيقه هم زياد است.  به ياد داشته باشيد كه تاثير روابط هم قوي است و هم نامحسوس. كسي كه با او پياده روي مي كنيد سرعت شما را مشخص مي كند حال سريع يا كند.تصميم قاطع بگيريد كه بر اساس عملكرد و طرز فكر ديگران برايشان وقت بگذاريد.

گسترش روابط:

افرادي را مشخص كنيد كه كيفيت هاي مثبت در آن جنبه هاي زندگي كه شما مي خواهيد در آن پيشرفت كنيد را دارند مثل موفقيت مالي و شغلي،‌روابط اجتماعي  و سبك زندگي  كه دوست داريد و زمان بيشتري را با آنها بگذرانيد. براي اين كار مي توانيد حتي با مطالعه آثار كساني كه دوست داريد شبيه آنها شويد و راه آنها را در زندگي ادامه دهيد

 بهترين راه براي اينكه خلق وخوي خوبي در خودتان بپرورانيد اين است كه  با افرادي زمان بگذرانيد كه مي خواهيد مثل آنها باشيد. رفتار و نگرش آنها كم كم بخشي از عادت هاي شما مي شود و موفقيت هاي شبيه آنها به دست مي آوريد.

 شريكي با اوج كارايي پيدا كنيد.

يكي ديگر از روش هاي گسترش روابط اين است كه با فردي كه عملكردي عالي دارد تيم درست کنید کسی كه به اندازه شما  به مطالعه و رشد شخصيتي مشتاق و متعهد است. اين فرد بايد كاملاً قابل اعتماد باشد و همچنين صادقانه به شما بگوید در مورد شما  و عملكردتان چطور فكر مي كند و در اين زمينه ديدگاه صادقانه اي داشته باشد.

 در مشاوره سرمايه گذاري كنيد.

 بهترين  و موفق ترين افراد كساني هستند كه   خواهان استخدام و جذب بهترين مربيان دنيا هستند.  هر شخصي نياز به مشاوره دارد. اين مسئوليت ما است كه مشتاق باشيم  و اجازه دهيم که زندگي و ذهنمان  از آدم‌هایی كه اطرافمان هستند تاثير پذير شود و شكل بگيرد و نيرومند شود.

محيط : تغيير منظره ديدگاهتان را عوض مي كند.

آخرین قسمت از خلاصه فصل پنجم کتاب اثرمرکب به  نقش عامل محیط  پیرامونی ما و تاثیر آن  صحبت می کند. رؤیاهای موجود در ذهن و قلبتان شايد بزرگ‌تر از محيطي باشد كه براي خود انتخاب كرديد گاهي بايد از محيطي خلاص شويد  تا بتوانيد رؤیاهایتان را  به واقعيت تبديل كنيد.  وقتي از محيط اطرافتان صحبت مي شود منظور فقط جايي كه در آن زندگي مي كنيد نيست.

منظور همه چيزهايي است كه در  اطراف شما است. ايجاد محيط مثبت براي پشتيباني از موفقيت به اين معنا است كه  همه ناهنجاري هاي زندگي  را پاك كنيد. هر قول و تعهد و توافق ناتمامي که مدام به شما گوشزد مي كند كه به عقب برگرديد. به اين نکته مهم توجه داشته باشيد كه هرچيزي  در زندگي را با لياقت و  تحمل به دست مي آوريد. اين براي همه جوانب زندگي تان درست است. در زندگي چيزي را به دست مي آوريد كه قبول مي كنيد  و انتظارش را داريد و همچنين لايقش هستيد.

اگر بي احترامي را تحمل كنيد،‌ پس به شما بي احترامي خوهد شد. اگر ديررسيدن و منتظر گذاشتن مردم را تحمل كنيد،‌ هميشه دير مي رسند. اگر بيش از حد كار كردن  و نتيجه نگرفتن را تحمل كنيد همين طور برايتان  ادامه خوهد يافت.

برخي افراد فكر مي كنند كه  قرباني رفتار ديگران هستند  اما در حقيقت، به رفتار ديگران با خودمان كنترل داريم . از احساسات ، تفكر و جسمتان محافظت كنيد. پس مي توانيد با آرامش و خوبي و خوشي به زندگي ادامه دهيد،‌ پيش از آنكه استرس وآشوب دنيا را بخواهيد تحمل كنيد.

دوستان عزیز سپاس از همراهی شما و امیدوارم این مقاله برای شما مورد استفاده قرار بگیرد . برای مطالعه سایر فصل های کتاب اثر مرکب  می توانید از طریق لینک های زیر اقدام کنید.

دوستان عزیز سپاس از همراهی شما و امیدوارم این مقاله برای شما مورد استفاده قرار بگیرد . برای مطالعه سایر فصل های کتاب اثر مرکب  می توانید از طریق لینک های زیر اقدام کنید.

.

Rate this post
امتیاز شما به این مطلب
5/5

این پست دارای 2 نظر است

  1. حميده السادات مروستي زاده

    بسيار عاااالي
    سپاس بيكران از زحمات جنابعالي??

    1. محمد برخورداری

      با سلام. ممنون از لطف شما . امیدوارم مفید واقع بشه

دیدگاهتان را بنویسید